نیمی از معادن گلستان غیر فعال است

نیمی از معادن گلستان غیر فعال است

گلستان

  رئیس خانه معدن گلستان گفت: در این استان ۶۲ پروانه بهره‌برداری برای معادن صادر شده که از این تعداد ۳۵ فقره آن فعال است.


علی علمشاهی ماشین‌آلات فعلی معدنی در استان را فرسوده خواند و گفت: توسعه و سرمایه‌گذاری در تأمین ماشین‌آلات جدید معدنی از عوامل عمده افزایش بهره‌وری و بهبود وضعیت اقتصادی در معادن است.
وی خاطر نشان کرد: بیشتر ماشین‌آلات معدنی مخصوص در معادن زغال سنگ دچار فرسودگی‌اند و نیاز به بازسازی و جایگزینی ماشین‌آلات جدید وجود دارد.
به گفته رئیس خانه معدن گلستان کمپرسور، فن‌های تهویه معادن زمینی، ماشین‌آلاتی نظیر بیل مکانیکی، لودر و کامیون نیاز به تجهیز و به روزرسانی دارند.
وی از پروسه طولانی دریافت مجوز انتقاد کرد و گفت: چنانچه در پروسه دریافت مجوز یکی از دستگاه‌ها مخالفت کند، روند متوقف شده و سرمایه‌گذار از فعالیت معدنی انصراف می‌دهد.
او با بیان اینکه برای انجام فعالیت معدنی و اخذ مجوز نیاز به هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی برای تغییر کاربری اراضی است، افزود: متأسفانه روند دریافت مجوز بسیار طولانی است و چنانچه در پروسه دریافت مجوز، یکی از دستگاه‌ها مخالفت کند، این روند متوقف شده و سرمایه‌گذار در بسیاری از موارد از فعالیت معدنی انصراف می‌دهد.
علمشاهی هزینه بالای تغییر کاربری اراضی را از دیگر چالش‌های این حوزه دانست و یادآور شد: هزینه بالای تغییر کاربری اراضی موجب افزایش قیمت تمام شده مواد معدنی است و در فرایند تولید روی قیمت نهایی محصول اثر می‌گذارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه