زنجان کمترین نرخ بیکاری کشور را ثبت کرد

زنجان کمترین نرخ بیکاری کشور را ثبت کرد

زنجان  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: براساس آمار فصل بهار، استان زنجان با نرخ بیکاری5.4 درصد کمترین بیکاری در بین استان‌های کشور را به خود اختصاص داد.


خلیل قاسملو با اشاره به اینکه شاخص بازار کار، تورم و رشد اقتصاد، سه متغیر اقتصاد کلان است افزود: هرچه نرخ بیکاری کمتر و نرخ مشارکت بالا باشد وضعیت بهتر است.
وی اضافه کرد: بر این اساس می‌توان گفت نرخ بیکاری استان در زمستان ۱۴۰۰ حدود 7.1 درصد بود که از این لحاظ بین استان‌های کشور، زنجان نرخ بیکاری کمتری دارد و در رتبه ششم است. 
 این مسئول، به نرخ مشارکت اقتصادی در استان زنجان اشاره کرد و گفت: این استان با نرخ مشارکت نیروی کار در فعالیت‌های اقتصادی با عدد 47.8 درصد بیشترین نرخ مشارکت را بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. به احتمال زیاد، این نرخ برای نخستین بار در استان از سال ۱۳۸۴ به چنین میزانی ارتقا پیدا کرده است.
 قاسملو افزود: متغیرهای اصلی که رصد اقتصادی بر مبنای آن‌ها انجام می‌گیرد؛ شامل رشد اقتصادی، اشتغال، تورم، محیط کسب ‌و کار، واردات و صادرات، سرمایه‌گذاری و طرح‌هایی همانند مردمی‌سازی یارانه‌هاست.
وی با اشاره به اینکه تمام این متغیرها خود را در چند متغیر اصلی نشان می‌دهند که شامل اشتغال، رشد اقتصادی و تورم است اظهار کرد: در کنار این شاخص‌ها، شاخص توزیع درآمد نیز مطرح است. با این حال متغیر شاخص توزیع درآمد از سال ۹۹ به بعد منتشر نشده و همان آمار قبلی است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه