«پارک جنگلی گوی‌نیک» بهشت اکوتوریست‌ها

«پارک جنگلی گوی‌نیک» بهشت اکوتوریست‌ها

پارک جنگلی «گوی‌نیک» در دامنه‌های جنوبی ارتفاعات غلامان در حاشیه جاده راز و جرگلان از توابع شهرستان مانه و سملقان و در ناحیه رویشی ایران و تورانی و در فاصله کمی از روستایی به همین نام قرار گرفته است و به لحاظ شرایط زیست محیطی و اقلیمی، یکی از زیباترین مناطق تفرجگاهی خراسان شمالی محسوب می‌شود.
روستای گوی‌نیک از شمال به کلاته حاج‌میرزا و شهر غلامان، از جنوب به روستای آنابای و جلفدر، از شرق به شهر راز و از غرب به روستای باغلق محدود می‌شود. طبیعت اطراف این روستا نیز پوشیده از جنگل‌های اُرس، کَرْکَو و باغ‌های انبوه گردو است. پارک جنگلی گوی‌نیک در کنار جاده راز به غلامان و جرگلان قرار گرفته و دارای امکاناتی از جمله آب شرب و مجتمع خدماتی و بهداشتی است که شرایط مناسبی برای استراحت و اتراق مسافران و گردشگران فراهم کرده است.جنگل‌های قرق شده گوی‌نیک به لحاظ دارا بودن انواع گونه‌های گیاهی همچون داغداغان، افرا، کرکو و زبان گنجشک یکی از مناطق بکر و منحصر به ‌فرد برای اکوتوریست‌ها به ‌شمار می‌آید. درختان تنومند و انبوه اُرس در این پارک جنگلی، این منطقه را از دیگر مناطق خراسان شمالی متمایز کرده و وجود یک چشمه گوارا با آبدهی 2/3 لیتر بر ثانیه، زیبایی آن را دوچندان کرده است.
فاصله روستا و پارک جنگلی گوی‌نیک از مرکز شهرستان ۱۵ کیلومتر و از مرکز استان ۱۰۵کیلومتر است. برای رسیدن به این منطقه باید در جاده آسیایی بجنورد به مانه و سملقان وارد مسیر پیش‌قلعه شده و از رودخانه اترک عبور کنید. با پشت‌ سر گذاشتن روستاهای «تنگه ترکمن»، «تنگه‌راز»، «قوش‌تپه» و «آنابای» به روستای گوی‌نیک خواهید رسید. منطقه زیبای «قزل‌قایه» هم در فاصله 4 کیلومتری شمال روستا قرار دارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه