پایگاه نرم‌افزاری جامع امیرالمؤمنین(ع) راه‌اندازی شد

با امکان دسترسی به ۷۴۸ کتاب درباره امام علی(ع) و 30 شرح نهج‌البلاغه

پایگاه نرم‌افزاری جامع امیرالمؤمنین(ع) راه‌اندازی شد

مدیر و پژوهشگر پایگاه جامع امیرالمؤمنین(ع) در مراسم رونمایی از پایگاه نرم‌افزاری جامع امیرالمؤمنین(ع) گفت: در این پایگاه، اطلاعات و امکانات متنوعی چون امکان مقایسه و مشاهده پنج نسخه مشهور نهج‌البلاغه، تعداد ۴۰ ترجمه به هفت زبان مختلف و ۳۰ شرح از نهج‌البلاغه وجود دارد.
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مسیح توحیدی، مدیر و پژوهشگر پایگاه نرم‌افزاری جامع امیرالمؤمنین(ع) ۲۱ تیرماه در مراسم رونمایی از این نرم‌افزار گفت: از جمله ویژگی‌های این نرم‌افزار کنار هم بودن پنج نسخه از نهج‌البلاغه است که امکان مقایسه هم وجود دارد، همچنین مهم‌ترین ترجمه و شروح در ذیل فرازهای نهج‌البلاغه بیان شده است.
 ۴۰ ترجمه به هفت زبان هم ویژگی‌ دیگر آن است، ضمن اینکه معجم موضوعی از دیگر بخش‌های نهج‌البلاغه در این پایگاه است. وی افزود: پژوهش‌هایی در حوزه لغت، معانی بیان و بدیع در خصوص امثال و حکم نهج‌البلاغه هم در ذیل بخش نهج‌البلاغه در دسترس مخاطبان است؛ البته کلام امام(ع) منحصر به نهج‌البلاغه نیست و سیدرضی هم از زاویه ادبی اقدام به جمع‌آوری برخی فرمایشات دیگر امام کرده‌است بنابراین در بخشی از پایگاه، عنوان کلام امیر(ع) را داریم.
توحیدی با بیان اینکه ۷۴هزار حدیث در این نرم‌افزار وجود دارد، افزود: بخش دیگر این نرم‌افزار، کتاب‌ها و مقالاتی است که در مجلات علمی پژوهشی با موضوع امیرالمؤمنین(ع) منتشر شده است. البته از بخش‌هایی که در آینده ارائه می‌شود توجه به بحث ولایت امیرالمؤمنین(ع) است؛ مثلاً فضائل امام(ع) در منابع شیعه و سنی و آیاتی که شأن نزول آن مرتبط با حضرت است به‌خصوص آیات مرتبط با غدیر.
وی افزود: یکی از محوری‌ترین منابعی که ما در آینده به آن خواهیم پرداخت توجه به کتاب الغدیر علامه امینی درباره غدیر و امامت امام علی(ع) است. طبیعتاً ویژگی یک مجموعه برخط این است که به سرعت می‌توان اطلاعات جدید را به آن افزود.
مدیر پایگاه جامع امیرالمؤمنین(ع) اضافه کرد: ۷۴۸ کتاب درباره امام علی(ع) در این نرم‌افزار قرار داده شده و به سرعت قابل افزایش هم است. این پایگاه فعلاً به سه زبان در نظر گرفته شده و در نرم‌افزار موبایلی نهج‌البلاغه هم مورد پشتیبانی قرار گرفته است. همچنین ترجمه به هفت زبان وجود دارد.
توحیدی اظهار کرد: تأمین زیرساخت اطلاعاتی و ایجاد ساختار فنی مناسب از ویژگی‌هایی است که در این پایگاه با دقت بالا در نظر گرفته شده است. اینکه ما بیش از ۷۴هزار روایت را در بخش کلام امیر(ع) به مخاطبان عرضه کرده‌ایم مبتنی بر ساختار اطلاعاتی است که در طول ۳۰سال گذشته تأمین شده است، چون ما هر منبع حدیثی را که قبلاً کار کرده و آن را دیجیتالی کرده‌ایم اجزای مختلف را با برچسب گذاری تفکیک نموده‌ایم و دسترسی به آن برای قرار دادن در این پایگاه با کمترین زحمت انجام می‌شود.

۴۰۰هزار حدیث در پایگاه جامع الاحادیث
مدیر پایگاه جامع امیرالمؤمنین(ع) افزود: در پایگاه جامع‌الاحادیث بیش از ۴۰۰هزار حدیث داریم که بخشی از آن مربوط به امام علی(ع) است و ما آن را در این پایگاه استفاده کرده‌ایم. همچنین یکی از پایگاه‌های پرمخاطب ما پایگاه تاریخ جهان اسلام و ناظر به زمانه امام علی(ع) است. وی افزود: پایگاه نورمگز دارای حجم زیادی از مقالات علوم انسانی و اسلامی است و ما با همین تفکیک، مقالات درباره امام علی(ع) را استخراج کرده و در این پایگاه قرار داده‌ایم. برای بخش کتابخانه این نرم‌افزار هم از ۸۰۰ کتاب از پایگاه نورلایب استفاده و در اینجا قرار داده شده است. توحیدی با اشاره به زیرساخت فنی پایگاه تصریح کرد: وقتی خواستیم نرم‌افزار موبایلی نهج‌البلاغه را تعریف کنیم، پایگاه داده‌ای را طراحی کردیم که بتواند به خروجی‌های مختلف مانند وب، موبایل و نسخه نرم‌افزار رومیزی سرویس دهد و از طریق همین زیرساخت، پایگاه جامع امیرالمؤمنین(ع) را تولید کرده‌ایم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه