کشف سنگ‌نگاره‌های باستانی در ارتفاعات جنوب شهر مشهد

کشف سنگ‌نگاره‌های باستانی در ارتفاعات جنوب شهر مشهد

مسئول ثبت ملی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی خراسان رضوی گفت: چندین مجموعه سنگ‌نگاره باستانی در ارتفاعات جنوب شهر مشهد کشف شد.
به گزارش تسنیم، محمود طغرایی اظهار کرد: در بررسی‌‌های باستان‌‌شناسی که به تازگی به منظور شناسایی، مستندسازی و ثبت ملی آثار تاریخی محدوده ارتفاعات جنوب مشهد در حال انجام است، چهار مجموعه جدید از سنگ‌نگاره‌های باستانی کشف و مورد مستندسازی قرار گرفت.
وی ادامه داد: در این مجموعه سنگ‌نگاره‌های باستانی، نقوش متعددی از جمله نقش قوچ، بز کوهی، تصویر انسان با کمان در دست و در حال شکار به‌ صورت کنده شده روی سطوح سنگی ترسیم شده است. در بررسی‌های اولیه، پیشینه ایجاد این نقوش از پیش از تاریخ و حدود هزار تا 6هزار سال پیش تشخیص داده شد که البته در حال بررسی است.
وی با اشاره به اهمیت باستان‌شناختی این آثار تاریخی- فرهنگی افزود: سنگ‌نگاره‌های باستانی به دلیل اینکه اندیشه و باورهای انسان‌های گذشته را به‌ صورت تصویری و مستند نشان می‌دهند، بیانگر بخش مهمی از فرهنگ و تمدن بشری هستند.
طغرایی با اشاره به آسیب‌پذیر بودن این سرمایه‌های ملی عنوان کرد: در سال‌های اخیر بخشی از این نقوش توسط افراد مختلف مورد تخریب قرار گرفته است، مثلاً برخی گروه‌های غیرحرفه‌ای کوهنوردی با رنگ‌پاشی روی نقوش موجب از بین رفتن آن‌ها شده‌اند. در شهرستان طرقبه شاندیز نیز برداشت سنگ‌های معدنی آسیب گسترده‌ای به پهنه‌های سنگ‌نگاره‌ها وارد کرده‌اند که باید جلو این تخریب‌ها گرفته شود. پس از مستندسازی این نقوش و حفاظت از آن‌ها، آثار مذکور در فهرست آثار ملی ثبت شده و به مردم معرفی خواهند شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه