قیمت کالاهای اساسی در یک سال گذشته چقدر تغییر کرد؟

قیمت کالاهای اساسی در یک سال گذشته چقدر تغییر کرد؟

بررسی قیمت کالاهای اساسی در ابتدای تیر نسبت به ماه مشابه سال پیش نشان می‌دهد قیمت کالاها در  یک سال گذشته بین 8 (تیرآهن) تا ۳۶۷ (روغن مایع آفتابگردان معمولی) درصد افزایش 
یافته است.
بر اساس گزارش کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پرمصرف بازار کشور منتهی به اول تیر که از سوی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان منتشر شده، قیمت ۵۲ قلم کالا در ۹ گروه بررسی شده است.

افزایش ۳۹ تا ۱۱۵ درصدی قیمت محصولات پروتئینی
بر اساس این گزارش قیمت گروه محصولات پروتئینی شامل گوشت مرغ، تخم‌مرغ، گوشت گوسفند و گوساله و گوسفند و گوساله زنده در اول تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بین ۳۹ تا ۱۱۵ درصد افزایش یافته است.
در یک سال گذشته قیمت هر کیلو گوشت گوساله با ۶۱ درصد افزایش به حدود ۱۸۷ هزار تومان، هر کیلو گوشت گوسفندی با ۴۲ درصد افزایش به بیش از ۱۸۰ هزار تومان و هر کیلو گوشت مرغ تازه با ۱۰۱ درصد افزایش به ۵۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است. همچنین در این مدت قیمت هر کیلو گوساله و گوسفند زنده ۵۷ و ۳۹ درصد افزایش یافته است. اما بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات پروتئینی مربوط به تخم‌مرغ است که قیمت هر کیلو با ۱۱۵ درصد افزایش به حدود ۳۸ هزار تومان رسیده است.
گروه لبنیات شامل انواع شیر، پنیر و کره نیز در یک سال گذشته بین ۷۸ تا ۱۵۲ درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش مربوط به شیر خام در دامداری به قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر لیتر بوده است. 

قیمت شکر بیش از دو برابر شد
افزایش قیمت گروه قند، شکر و چای نیز در یک سال گذشته ۲۶ تا ۱۰۲ درصد بوده است. در این مدت قیمت هر کیلو قند ۸۲ درصد، شکر فله ۷۲ درصد، شکر بسته‌بندی ۱۰۲ درصد و انواع چای بین ۲۶ تا ۳۳ درصد افزایش یافته است. بنابراین در اول تیر امسال قیمت هر کیلو قند به حدود ۳۱ هزار تومان، شکر ۲۶ هزار تومان و چای به ۱۴۲ تا ۱۴۷ هزار تومان رسیده است.
در این میان از بین انواع روغن، قیمت روغن نیمه‌جامد 5/4 کیلویی با ۲۴۱ درصد افزایش در یک سال گذشته به حدود ۳۴۵ هزار تومان رسیده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه