فوتبالیست یا بازیگر لزوماً تحلیلگر خوبی نیست

نویسنده کتاب «آداب کتاب‌خواری»:

فوتبالیست یا بازیگر لزوماً تحلیلگر خوبی نیست

احسان رضایی، نویسنده کتاب «آداب کتاب‌خواری» در باب اهمیت مطالعه و اثرات و عوامل دوری از مطالعه عمیق به فارس گفت: در مورد کتاب‌خوانی مردم ما، یک پیش‌فرض و نگرشی وجود دارد که «مردم ما کتاب نمی‌خوانند». به عقیده من این گزاره و پیش‌فرض چندان صحیح و دقیق نیست چون در همین اوضاع اقتصادی مردم از نمایشگاه کتاب ۲۱۱ میلیارد تومان کتاب می‌خرند. 
رضایی خاطرنشان کرد: مردم ما در حد یک جامعه اصیل و تاریخی که سابقه تمدنی طولانی دارد، کتابخوان نیستند. 
در چنین حالتی که جامعه از کتاب‌خوانی دوری می‌کند، با توجه به دنیای جدید و وسایل ارتباط جمعی که امکان نشر درباره همه‌ چیز را در اختیار ما قرار داده است، استقبال از نظرات هیجانی و تند به جای تحلیل‌های تخصصی بیشتر شده به طوری که بعضاً این هیجان‌ها در گفتار و اظهار نظر بر عقلانیت غلبه پیدا می‌کند.
وی افزود: گاهی فقط به دلیل شهرت یک شخص و تعداد بالای دنبال‌کننده‌های مجازی او، به علاوه سخنان احساسی و هیجانی کار را به جایی می‌کشاند که گفته‌های تخصصی، اما بی ‌سروصدا شنیده نشود. 
این بزرگ‌ترین آفتی است که نداشتن مطالعه عمیق بر جامعه ما گذاشته است؛ یعنی به جای رجوع به متخصص به «چهره» رجوع می‌کنیم. شاید کسی فوتبالیست خوب یا بازیگر حرفه‌ای باشد، اما لزوماً تحلیلگر خوبی نیست. از کجا می‌توانیم به این مسئله پی ببریم؟ به وسیله مطالعه. یعنی به وسیله کتاب و مطالعه است که ما مرجع امر را به خوبی می‌توانیم شناسایی کنیم. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه