باغداران آذربایجانی ضرر می‌دهند  

بازاریابی و فروش؛ آفت توليدکنندگان

باغداران آذربایجانی ضرر می‌دهند  

آذربایجان غربی- سالانه هنگام فصل برداشت سیب ‌درختی در استان آذربایجان غربی به دلیل مازاد بر مصرف، در کنار جاده‌ها انباشته و موجب بروز و نمایش جلوه‌های نامطلوبی از چهره کشاورزی در استان می‌شود.


بنا بر آمار منتشره توسط انجمن سردخانه‌داران، در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار تن سیب روی دست کشاورزان شمال غرب کشور مانده و محصولی که شاید هر کیلوگرم آن به ‌اندازه ۲۰ هزار تومان برای باغدار هزینه داشته اما کیلویی ۵ هزار تومان هم خریدار ندارد.
کارشناسان اقتصادی علت چنین وضعیت نابسامانی در حوزه تولید میوه را سیاست‌های نادرست در حوزه واردات و صادرات میوه و از همه مهم‌تر کمبود صنایع تبدیلی و اشکال در حوزه بازاریابی فروش عنوان می‌کنند.
ایجاد زیرساخت صادرات هوایی، ایجاد پایانه صادراتی سیب در مرزهای آذربایجان غربی، تدوین سند جامع سیب، خرید تضمینی توسط سازمان تعاون روستایی و حل مشکل بسته‌بندی این محصول بخشی از وعده‌های مسئولان در جلسات متعدد ساماندهی بازار سیب استان در سال‌های گذشته بوده که هنوز محقق نشده و موجب می‌شود هر ساله بخشی از محصول باغداران روی دست آن‌ها مانده و از بین برود.

تولید گران 
بنا بر گفته باغداران نبود تسهیلات کم‌بهره به‌عنوان سرمایه در گردش برای مدیریت و نگهداری باغ‌ها، بالا بودن قیمت نهاده‌های کشاورزی اعم از کود و سم و رغبت نداشتن باغداران برای بیمه باغ‌ها به دلیل پایین بودن غرامت پرداختی از جمله مشکلات پرورش سیب در آذربایجان غربی است.
باغداران در این باره عنوان می‌کنند: صنایع تبدیلی وابسته به این محصولات در استان کم بوده  و شرکت‌های بازرگانی و تجاری شهرستانی و استانی برای معرفی و فروش سیب استان نیز حداقل است طوری که سالانه بسیاری از سیب‌های این استان توسط دلالان و واسطه‌ها با کمترین قیمت‌ خریداری یا حتی پای درختان باقی می‌ماند.
باغداران تصریح می‌کنند: بررسی کامل هزینه‌های تولید شامل آب، هزینه‌های کارگری نظیر هرس کردن و پاکنی، سموم، کودهای حیوانی، کودهای شیمیایی و هزینه تولید برای هر هکتار حدود یک میلیارد ریال برآورد می‌شود، با این حساب هزینه تولید یک کیلوگرم سیب روی درخت بدون احتساب هزینه برداشت ۱۸۲ هزار ریال خواهد بود این در حالی است که بسیاری از این محصول روی دست باغداران می‌ماند و آن‌ها مجبورند کیلویی 5 هزار تومان به کارخانه‌های لواشک‌سازی یا خودروهای عبوری در کنار جاده‌ها بفروشند!

مشکلات در حال رفع است 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص تولید و بازار صادراتی سیب آذربایجان غربی می‌گوید: از مجموع ۱۲۲هزار هکتار از اراضی باغی استان در حدود ۶۵ هزار و ۴۱ هکتار از باغ‌ها به محصول سیب اختصاص دارد و سالانه حدود یک‌میلیون و ۶۹۵ هزار تن انواع میوه هسته‌دار و دانه‌دار در استان تولید می‌شود.
خسرو شهبازی بیان می‌کند: از 5/1 میلیون تن در استان یک‌میلیون و ۲۲۱ هزار تن سیب‌ درختی است که حدود ۷۵۰ هزار تن آن به کشورهای هند، پاکستان، روسیه، افغانستان و عراق صادر و یا روانه سردخانه‌ها برای ذخیره‌سازی شده، حدود ۱۵۰ هزار تن به مصرف تازه‌خوری داخلی می‌رسد و مابقی به‌صورت سیب صنعتی تحویل کارخانه‌های تولید آبمیوه و کنسانتره می‌شود.
وی افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته ذخیره‌سازی سیب‌های صنعتی در حاشیه راه‌های استان به یکی از معضلات جدی در این حوزه تبدیل ‌شده بود.
شهبازي عنوان کرد: خوشبختانه سال گذشته با مدیریت خوب، همکاری کارخانه‌ها و دایر کردن ۸۵ مرکز خرید سیب صنعتی مجوزدار تا حدودی این مشکل مدیریت شد و شاهد صحنه‌هایی از دپو سیب در حاشیه جاده‌های استان به ‌صورت محدود و ناچیز بودیم.

متقاضیان سیب ایرانی 
وی کشورهای هند، پاکستان، روسیه، افغانستان و عراق را از مهم‌ترین کشورهای هدف صادرات سیب استان عنوان و اضافه کرد: بسته‌بندی در سال‌های گذشته یکی از مشکلات پیش روی صادرات سیب بود که در این حوزه در سال‌های اخیر اقدام‌های ارزنده‌ای صورت گرفت و هم ‌اکنون ظرفیت سالانه سورت و بسته‌بندی مطابق سلیقه بازارهای هدف به میزان ۳۰۰ هزار تن در استان ایجاد شده است.
شهبازی تولید کنسانتره، پوره سیب و چیپس سیب را از دیگر ظرفیت‌های مدیریت بازار پس از تولید سیب در استان عنوان کرد و افزود: این محصولات به‌خصوص کنسانتره و چیپس سیب بازارهای هدف خوبی در بخش صادرات دارند و همه تلاش استان این است ضایعاتی در بخش سیب نداشته باشیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ضرورت ساماندهی بحث برندسازی سیب صادراتی استان، تعهد ارزی، تعلیق کارت بازرگانی برخی تاجران به دلیل عدم انجام تعهد، مشکل بازگشت ارز به کشور به دلیل تحریم‌ها و کمبود کشتی در بندرعباس برای صادرات سیب استان را بخشی از مشکلات و چالش‌های این محصول نیز برشمرد و گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته تلاش می‌شود بخشی از این چالش‌ها برطرف شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه