غرب، جاده‌صاف‌کن مسیر جنایات اشغالگران

از لابی در لاهه تا استفاده پیاپی آمریکا از حق وتو علیه مردم مظلوم فلسطین

غرب، جاده‌صاف‌کن مسیر جنایات اشغالگران

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم‌صهیونیستی با افشای نگرانی شدید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره احتمال صدور حکم جلب وی توسط دیوان دادگستری بین‌المللی، از متوسل شدن او به کشورهای غربی برای جلوگیری از این فرایند خبر داد. تل‌آویو به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد احتمال صدور حکم جلب نتانیاهو و مسئولان صهیونیست به دلیل جنایت‌هایشان در جنگ غزه بسیار بالاست و ممکن است اواخر ماه میلادی آینده صادر شود. 


درخواست کمک نخست‌وزیر صهیونیستی از شرکای غربی برای جلوگیری از این روند در حالی است که حمایت‌های بی‌چون و چرای این بلوک از اشغالگران تا همین‌جای کار هم هزینه‌های زیادی روی دست آن‌ها و به‌ویژه آمریکا گذاشته و بیش از پیش رسوا و بی‌اعتبارشان کرده است. در آخرین مورد هم شامگاه جمعه واشنگتن در حمایت از تل‌آویو قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد. این چهارمین وتو ایالات‌متحده در حمایت از رژیم اسرائیل از آغاز جنگ غزه بود.

بایگانی انسانیت
آویزان شدن دوباره نتانیاهو به طرف غربی برای حمایت و ماستمالی ماجرای ضد صهیونیستی پیش آمده، به روشنی اثبات‌کننده نقش جاده صاف‌کنی آمریکا و اروپا در مسیر جنایات اسرائیل علیه زنان و کودکان بی‌گناه غزه است.
سید احمد سادات، مدیر پیشین شبکه العالم در گفت‌وگو با قدس ضمن اشاره به این مسئله و با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در دوره حیات نامشروعش از لحاظ بی‌اعتنایی به قوانین جهانی جزو جنایتکاران جنگی محسوب می‌شود، گفت: در چند دهه اخیر شکایت‌های بسیاری از اسرائیل به نهادهای حقوقی و سازمان ملل صورت گرفته اما به دلیل نفوذ همپیمانان و متحدان غربی این رژیم ازجمله آمریکا، تمام این شکایت‌ها و قطعنامه‌ها وتو و در دبیرخانه سازمان ملل بایگانی شده است. از جمله ابتکار آفریقای جنوبی در کشاندن صهیونیست‌ها به دادگاه لاهه به دلیل نسل‌کشی در غزه بود که از حمایت‌های بسیاری برخوردار بود. در میان انفعال و جانبداری طرف غربی، اقدام ژوهانسبورگ می‌تواند عواقب دیپلماتیک و اقتصادی برای رژیم اسرائیل داشته باشد.
سادات در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا در موضع فلسطین رفتاری متناقض در پیش گرفته؛ از یک سو اعلام می‌کند مخالف ادامه تنش در غزه است و از سوی دیگر مانع تصویب قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد می‌شود، گفت: یکی از سیاست‌های راهبردی واشنگتن حمایت از امنیت و آینده رژیم صهیونیستی است و مقامات کاخ سفید همواره امنیت اسرائیل را خط قرمز خود در منطقه غرب آسیا می‌دانند. یکی از دلایل این روند هم وجود لابی‌های بانفوذ صهیونیستی در میان سیاستمداران، سناتورها و حتی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکاست، به‌طوری‌که آن‌ها با مشوق‌های مالی و حمایت‌های سیاسی خود نظام حاکمیتی آمریکا را در اختیار داشته و آن را اداره می‌کنند.

نهادی جهانی در اختیار غرب 
علی‌اصغر زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا نیز درباره وتو قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا  با اشاره به اینکه از سال 1948 میلادی تا امروز آمریکا اجازه تصویب هیچ قطعنامه‌ای  علیه رژیم صهیونیستی در مجامع حقوقی و بین‌المللی را نمی‌دهد، افزود: شورای امنیت، دیوان دادگستری لاهه، سازمان ملل متحد و هر نهاد حقوقی و کیفری که در سطح بین‌الملل حضور دارند جزو ابزاری هستند که غرب در اختیار خود دارد تا مانع اجرای عملیاتی شدن قطعنامه‌های کیفری علیه کشورهای همسو و دوستان خود ازجمله رژیم صهیونیستی شود. درواقع نظام سلطه برای تداوم سیاست‌های استعماری خود سازوکارهایی را تنظیم کرده که با هر کشوری که خلاف سیاست‌های آن‌ها رفتار کند، برخورد کند. این موضوع درباره دیوان بین‌المللی دادگستری هم صدق می‌کند. متأسفانه چون در حقوق بین‌الملل همانند حقوق داخلی پلیسی وجود ندارد هر مجرمی همانند رژیم صهیونیستی که وابسته به آمریکا و اروپا باشد می‌تواند به‌راحتی قوانین و کنوانسیون‌های جهانی را نقض کند.

خبرنگار: سیدحسین حسینی  

برچسب ها :
ارسال دیدگاه