یوزها دنبال پس گرفتن قهرمانی از سامورایی‌ها

به بهانه آغاز جام ملت‌های فوتسال آسیا؛ تایلند2024

یوزها دنبال پس گرفتن قهرمانی از سامورایی‌ها

هفدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های فوتسال آسیا دیروز با برگزاری دیدارهای دو گروه A و B در تایلند آغاز شد و تیم ملی ایران، از امروز با دیدار مقابل افغانستان وارد جام می‌شود. 


​​​​​​​هفدهمین دوره جام ملت‌های فوتسال آسیا در حالی از امروز آغاز می‌شود که تیم ملی کشورمان با هدایت وحید شمسایی و ترکیبی تقریباً متفاوت نسبت به دوره قبل پای به این رقابت‌ها گذاشته تا با قهرمانی جام را بار دیگر به خانه برگرداند. تیم ملی کشورمان برای دومین دوره با سرمربیگری وحید شمسایی در جام ملت‌های آسیا شرکت می‌کند. ایران در دوره گذشته با وجود اینکه همه رقبا را با اختلافی حداقل پنج گل شکست داده بود، اما در فینال مقابل ژاپن غافلگیر شد تا جام را سامورایی‌ها تصاحب کنند.

نگاهی به رقبای ایران در دوره نخست
تیم ملی کشورمان در نخستین بازی خود امروز از ساعت ۱۲:۳۰ به مصاف کشور دوست و همسایه یعنی افغانستانی می‌رود که سرمربی آن مجید مرتضایی است و اکثر بازیکنان آن در لیگ برتر ایران بازی می‌کنند. افغانستان تیمی نوپا است و از انگیزه‌های زیادی در این رقابت‌ها برخوردار خواهد بود. شاید با توجه به اینکه کادر فنی افغانستان ایرانی است  و اکثر بازیکنانش در ایران متولد شده‌اند و در کشورمان زندگی می‌کنند و از سوی دیگر تمرینات این تیم هم در مشهد برگزار می‌شود، بازی با این تیم را بتوان یک دیدار وطنی و البته مهم دانست. در مورد تیم ملی افغانستان باید گفت با توجه به شناختی که کادر فنی این تیم از بازیکنان ایرانی دارند و همچنین کیفیت خوب بازیکنانش و نتایج خوبی که در دیدارهای تدارکاتی گرفته، می‌تواند حریف سرسختی برای شاگردان وحید شمسایی در گام نخست باشد.
تیم‌های ایران و افغانستان تاکنون در جام ملت‌های آسیا با هم دیدار نداشته اند و این تیم نخستین تجربه خود را در جام ملت‌های آسیا تجربه می‌کند. افغانستان در رده دهم جدول رده بندی تیم‌های آسیایی قرار دارد.
اما کویت دیگر حریف ایران در این گروه که با جدایی غیرمنتظره محمد ناظم‌الشریعه پیش از جام ملت‌ها مواجه شد، برای صعود از گروه می‌جنگد و حریف سرسختی برای ایران نخواهد بود. آخرین باری که ایران و کویت در جام ملت‌های آسیا به مصاف هم رفتند در مرحله گروهی سال ۲۰۱۰ بود که با پیروزی ۷ بر صفر ایران همراه شد. بحرین نیز که در رتبه شانزدهم قاره آسیا جای دارد و تاکنون فرصت عرض اندام در فوتسال قاره کهن را نداشته است بدون شک با دو تیم دیگر برای صعود به عنوان تیم دوم رقابت می‌‎کند.

کاپیتان ایران، بزرگ‌ترین غایب
حسین طیبی آقای گل آسیا در سال‌های ۲۰۲۲، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۴ غایب بزرگ مسابقات پیش رو است. کاپیتان تیم ملی فوتسال که جام را به دلیل مصدومیت در لیگ برتر اسپانیا از دست داده بود  هنوز فرصت دارد که بازی در دوره آتی جام جهانی را تجربه کند. البته ژاپن هم در غیاب دو گلزن خود در فینال دوره گذشته یعنی شیمیزو و آرتور به تایلند آمده است.

بازیکنان ایران در جام ملت‌ها
باقرمحمدی، سعیدمومنی، علی‌خلیل‌وند، علیرضا رفیعی‌پور، محمدحسین درخشانی، محمدرضا سنگ‌سفیدی، علی‌اصغر حسن‌زاده، مسلم اولادقباد، سعید احمد عباسی، سالار آقاپور، مهدی کریمی، علی اکرمی، مسعود یوسف و بهروز عظیمی 14 مرد وحید شمسایی هستند که برای تیم ملی به میدان خواهند رفت، البته مصدومیت اولادقباد پیش‌تر زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال غیبت وی در جام ملت‌های آسیا ایجاد کرده بود که با اعلام کادر فنی تیم ملی، وی مشکلی برای همراهی ایران در رقابت‌های آسیایی ندارد.

آخرین وضعیت ملی‌پوشان
از اردوی تیم ملی خبر می‌رسد سالار آقاپور مشکلی برای بازی مقابل افغانستان ندارد و می‌تواند در این مسابقه به میدان برود. شرایط مسلم اولادقباد اما متفاوت است. ستاره ایرانی تیم مایورکا پالما که در لیگ اسپانیا دچار مصدومیت شده، هنوز زیر نظر کادر پزشکی تیم ملی مشغول تمرین است تا در صورت صلاحدید مربیان، برابر شاگردان مجید مرتضایی بازی کند. البته با توجه به در پیش بودن بازی‌های مهم‌تر، ممکن است شمسایی به اولادقباد استراحت بدهد. سایر ملی‌پوشان مشکلی برای بازی مقابل افغانستان ندارند.

یک تیر برای دو نشان
در پایان باید گفت ایران که با ۱۲ عنوان قهرمانی همچنان پُرافتخارترین تیم آسیا به شمار می‌رود، دو چالش صعود به جام جهانی ۲۰۲۴ و پس گرفتن قهرمانی آسیا از سامورایی‌ها در این جام را پیش رو دارد. صعود به نیمه نهایی به منزله قطعی شدن صعود ملی‌پوشان به جام جهانی ازبکستان خواهد بود. در صورتی که میزبان جام جهانی یعنی ازبکستان نیز راهی نیمه نهایی شود، یک مرحله پلی‌آف بین چهار تیم شکست‌خورده در یک چهارم نهایی برگزار می‌شود که تیم برنده پلی‌آف، سهمیه پنجم آسیا را کسب می‌کند.

شمسایی: افغانستان تیم با استعدادی است
وحید شمسایی سرمربی تیم ملی ایران در خصوص تیم ملی افغانستان هم گفت: افغانستان یک تیم با استعداد است و مطمئناً می‌تواند در این مسابقات شگفتی ساز شود. آن‌ها بسیار تکنیکی هستند و ما تا جایی که می‌توانستیم آن‌ها را آنالیز کردیم و معتقدیم که مسابقه چالش برانگیزی خواهد بود.

برنامه دیدارهای ایران در مرحله گروهی 
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
ایران - افغانستان، ساعت ۱۲:۳۰
شنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۳
ایران - بحرین، ساعت ۱۷:۳۰
دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ایران - کویت، ساعت ۱۷:۳۰

خبرنگار: حمیدرضا خداشناس

برچسب ها :
ارسال دیدگاه