«قوم برگزیده خدا» برداشتی جاه‌طلبانه از روی هوای نفس و ذهن بیمار است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی:

«قوم برگزیده خدا» برداشتی جاه‌طلبانه از روی هوای نفس و ذهن بیمار است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، برداشت قوم برگزیده خدا از سوی یهودیان را جاه‌طلبانه و ناشی از هوای نفس بیمار دانست.


به گزارش آستان‌نیوز، دکتر حمید عباس‌زاده، عضو هیئت علمی گروه ادبیات عربی دانشگاه رضوی، در نخستین نشست علمی از سلسله گفت‌وگوهای بین‌المللی قرآن و حقوق بشر به ارائه دیدگاه خویش با عنوان «الکرامه الانسانیه فی القرآن؛ دلالات و تجلیات» پرداخت.
وی ضمن بررسی لغت‌شناسیِ کرامت در مصادر عربی، معادل‌های کرامت را شامل جود، کثرالخیر، جامع انواع خیر و شرف، بخشش و عطای سهل و نظایر آن دانست.
عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی در بررسی ماده کرم در قرآن گفت: ماده کرم در قرآن، 47 مورد تکرار شده که بیش از 10بار به‌عنوان صفت خداوند به کار رفته و معنای کرامت در قرآن، به دو معنای فطری و اکتسابی قابل تقسیم است که آیه مبارکه «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهمْ عَلَی كَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً» (الإسراء/ 70) ناظر به معنای فطری و آیه شریفه «یَا أَیُّها النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَی وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» (حجرات/ 13) به معنای اکتسابی کرامت اشاره دارد.

تجلیات کرامت در قرآن
وی پس از اشاره به این دلالات، به تجلیات کرامت در قرآن اشاره کرد و گفت: خلقت انسان به بهترین شکل در آیه «وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ» (غافر 64)، دمیدن روح الهی در انسان در آیه «إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِن طِينٍ/ فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ» (ص، 71 و72)، مقام خلیفه‌اللهی انسان در زمین در آیه «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً» (البقرة 30) بیان شده است.
وی ادامه داد: تسخیر آنچه در آسمان‌ها و زمین است برای انسان در آیه «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ» ( لقمان 20)، ارسال پیامبران و انزال کتبِ آسمانی برای انسان در آیه «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» (الحديد 25) و همچنین تشريع قوانین برای حیات طیبه انسان در آیات مختلف که ناظر به حقوق حیات، آزادی، عدالت، مساوات و نظایر آن‌هاست، از مصادیق کرامت انسانی در قرآن است.

قلمرو کرامت انسانی شامل همه ابنای بشر
دکتر عباس زاده بیان کرد: مطابق با آیات الهی در قرآن کریم، قلمرو کرامت انسانی شامل همه ابنای بشر و همه وجوه فردی و جمعی، مادی و معنوی، جسمی و روحی و همه زمان‌ها و مکان‌هاست و حق ثابت و لایتغیری برای انسان محسوب می‌شود.
وی در پایان گفت: امروزه کرامت، در معرض تحدید و تضییق و تفسیر به حسب هواهای نفسانی بیماری است که دارای جاه‌طلبی‌‌های خاص‌اند. نمونه‌هایی مانند اعتقاد به «قوم برگزیده خدا» در میان یهودیان، برتری نژادی در میان نازی‌ها و عدم اعتبار برخی کشورهای بزرگ مانند ایالات متحده آمریکا که از شعار حقوق بشر برای منافع خود سوءاستفاده می‌کنند و در عین حال چشم خود را بر جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل علیه فلسطینیان می‌بندند.


برچسب ها :
ارسال دیدگاه