شکوه بندگی در حرم مطهر رضوی

روایتی از میزبانی خادمان و خادمیاران رضوی از نمازگزاران عید سعید فطر   

شکوه بندگی در حرم مطهر رضوی

همزمان با عید سعید فطر بیش از 10 هزار خادم و خادمیار حرم مطهر رضوی آماده میزبانی از خیل گسترده نمازگزاران عید فطر در آستان مقدس امام رضا(ع) بودند.


عید سعید فطر، عید عبادت و بندگی است و بندگان پاک خدا که در ماه رمضان به وظایف دینی خود عمل و این ماه را به عبادت، دعا و مناجات با خدا سپری کردند، در این عید بزرگ به رحمت واسعه الهی امید بسیار دارند. با فرارسیدن عید سعید فطر صحن و سرای حرم مطهر رضوی رنگ و بوی عیدانه به خود گرفت و خادمان بارگاه منور رضوی با نقاره‌نوازی حلول ماه شوال و فرارسیدن عید سعید فطر را به زائران این حریم ملکوتی بشارت دادند. آفتاب بیست و دومین روز فروردین که از مشرق بارگاه ملکوتی امام‌هشتم(ع) طلوع کرد بندگان پاک خدا زکات فطره را طبق سنت دینی پرداخته و از کوچه پس‌کوچه‌های شهر رهسپار قطعه‌ای از بهشت شدند. سحرگاه نقاره‌ها به شادی عید مؤمنان نواخته و خادمان مهیای پذیرایی از بندگان خوب خدا بودند؛ بوی اسپند و عود مثل همیشه در فضای ملکوتی بارگاه نور و معرفت رضوی پیچیده بود و زائران فوج فوج می‌آمدند، صف به صف ایستاده بودند تا یکی از باشکوه‌ترین نمازها برپا شود. صحن‌ها و رواق‌های حرم منور رضوی مملو از زائرانی بود که در بهشت هشتم پس از پایان ضیافت الهی برای اقامه نماز عید و شادباش عید بندگی خدا گرد هم آمدند. نمازی که در زمان حضور امام زمان(عج) واجب است و در غیبت او نیز مستحب است تا به صورت جماعت اقامه شود. نمازی که در طلیعه ماه شوال سال ۱۴۰۳ هجری شمسی در جوار مضجع شریف حضرت رضا(ع) برگزار شد. در این روز زیباترین تصاویر از خيل عظيم نمازگزاران در حرم مطهر رضوی به جهان اسلام مخابره شد و در آن دعای همه مؤمنان آزادی قبله اول مسلمانان بود. 

همه آماده به خدمت بودند
در روز عید سعید فطر خادمان بارگاه نورانی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) دست در دست هم می‌دهند تا زائران این حریم ملکوتی در فضایی آرام و ملکوتی نماز عید فطر را اقامه کنند. ویژه برنامه‌های عید سعید فطر در حرم مطهر رضوی ساعتی پس از اقامه نماز مغرب و عشا در رواق امام خمینی(ره) پذیرای زائران و مجاوران آستان کبریایی حضرت رضا(ع) شد. این ویژه‌برنامه با قرائت زیارت امین‌الله علی ملائکه از ذاکران و مدیحه‌سرایان اهل بیت(ع) آغاز شد و در ادامه این ذاکر آل‌الله دعای وداع با ماه مبارک رمضان را با صوتی حزین و دلنشین قرائت کرد.
در روز عید نیز حرم مطهر رضوی میزبان یکی از باشکوه‌ترین نمازهای جماعت کشورمان است بنابراین در همین راستا اقدام‌های گسترده‌ای از سوی معاونت اماکن متبرکه حرم مطهر برای میزبانی و پذیرایی از خیل زائران و مجاوران که برای اقامه نماز عید فطر به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند، انجام می‌شود. 
در این روز بیش از 10 هزار خادم و خادمیار آماده خدمت‌رسانی به نمازگزاران هستند که این خادمان مسئولیت اقدام‌هایی از جمله ایجاد نظم بین صفوف و اتصالات نماز، هدایت نمازگزاران، تأمین مهر نماز و توزیع پلاستیک کفش را بر عهده دارند. 
توزیع برگه‌های دعای قنوت نماز عید فطر، مفروش کردن فضای صحن‌های حرم مطهر و حریم حرم و توزیع بسته‌های متبرک پذیرایی میان نمازگزاران از دیگر اقدام‌هایی بود که خادمان آستان قدس رضوی برای میزبانی از نمازگزاران عید سعید فطر انجام دادند. 
با توجه به حضور پرشور زائران و مجاوران در مراسم عید سعید فطر خدمات تنظیف و بهداشتی بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج(ع) نیز توسط خادمان این بارگاه نورانی انجام می‌شود و تمهیدات لازم در خصوص تأمین و توزیع سایر اقلام مصرفی همچون لیوان یک‌بار مصرف، مُهر نماز، صابون مایع و... نیز در این آستان مقدس اتخاذ می‌شود. در روز عید سعید فطر همچنین به منظور معطر کردن محل‌هایی که در آن اقامه نماز انجام شد، 170 اکیپ گلاب‌افشان و عودسوز عملیات گلاب‌افشانی و عودسوزی را انجام دادند.
همچنین با توجه به پیش‌بینی حضور گسترده مردم خداجوی مشهد و زائران در مراسم نماز عید فطر بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع)، علاوه بر 10 پایگاه ثابت فوریت‌های پزشکی، 10 پایگاه سیار نیز از ساعت 6 صبح روز عید تا پایان مراسم در این آستان مقدس آماده‌باش بودند. گفتنی است افزون بر 20 دستگاه آمبولانس در ایام برگزاری مراسم نماز عید فطر در اماکن متبرکه رضوی مستقر شده تا بتوانند در صورت نیاز، بیماران را برای دریافت خدمات با این آمبولانس‌ها به بیمارستان‌های سطح شهر مشهد اعزام کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه