خادمان خوش‌لحن حریم رضوی   

خادمان خوش‌لحن حریم رضوی   

طرح «مکبران‌ نوجوان» بیش از 650 نوجوان مستعد را  در جایگاه مکبری حرم مطهر قرار‌ داده است


با آستین‌های بالا زده و با صورت خیس آب وضو به سمت صف‌های نماز جماعت می‌دوند. در این لحظه با ندای «الله‌اکبر» مکبر، نماز آغاز می‌شود و زائران و مجاوران خود را به صفوف نماز می‌رسانند. نمازگزارانی که اغلب با دهان روزه در صف نماز می‌ایستند و این لحظه معنوی را در اولویت می‌گذارند. در تمام این لحظات معنوی در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، یک نوجوان همراه نمازگزاران است. نوجوانی که پس از یک روز با دهان روزه نمازگزاران را در همراهی با امام جماعت همراهی می‌کند. در هنگام نمازهای جماعت یومیه به هر صحن و مسجدی در حرم مطهر برویم، مکبران نوجوان در برپایی فریضه نماز مشارکت دارند.
 این مکبران‌ در چند سال اخیر از مساجد و مدارس و جلسات قرآنی سطح شهر به دفتر امور مکبران حرم مطهر رضوی فراخوانده شده‌اند تا استعداد خود را در این زمینه پرورش دهند و حالا در ایام ماه مبارک رمضان در فضای معنوی حرم مطهر، همراه زائر و مجاورند. 

اقامه نماز، اولویت حرم 
در ایام ماه مبارک نوجوانان و جوانان قرآن‌دوست شهرمان علاوه بر حضور در جلسات قرآنی ماه مبارک حرم مطهر، در جایگاه مکبری هم فعال هستند. جایگاهی که برای سال‌های طولانی در اختیار خادمان بود، اما حالا فرصت به نوجوانان رسیده تا در این فضا، صدای خود را در لابه‌لای صف‌های نماز طنین‌انداز کنند. نوجوانانی که بین 12 تا 20 سال سن دارند و میراثدار یک خدمت کهن شده‎‌‌اند.  

قاریانی که مکبر شدند
رئیس اداره اقامه نماز حرم مطهر رضوی می‌گوید:  در ماه مبارک رمضان، برنامه‌های حرم مطهر حال و هوای خاصی به خود می‌گیرد. فریضه نماز هم از جمله برنامه‌های معنوی است که در صفوف منظم در سه وعده روزانه با حضور خیل عظیمی از زائران و مجاوران برپا می‌شود که به گفته رئیس اداره اقامه نماز حرم مطهر رضوی، افراد زیادی در برگزاری مراسم مشارکت دارند. مکبران یکی از گروه‌های حاضر در برنامه‌های نماز هستند و با توجه به جمعیت زیاد نمازگزاران، بر جایگاه مکبران و انجام درست این مسئولیت تأکید شده است. همین تأکید بر جایگاه مکبر سبب شده تا برنامه‌های مختلفی برای خادمان این حوزه تدوین شود.
 وی توضیح می‌دهد: تا پیش از سال1398 تکیه حرم مطهر برای به‌کارگیری مکبران به بزرگ‌ترها بود. از این زمان به بعد و در راستای ارائه خدمت مناسب و ایجاد ظرفیت برای رشد نوجوانان، فرایندهایی برای بهره‌مندی از نوجوانان مستعد مکبری تعریف شده است.
 هوشنگی ادامه می‌دهد: برای پیش بردن این برنامه، شناسایی مکبران در فضاهای مختلف ازجمله جلسات قرآنی آغاز شد. در حال حاضر بیش از 20 نفر حافظ کل قرآن در میان مکبران حاضرند و بیش از 250 قاری قرآن هم در بخش مکبران حرم مطهر خدمت می‌کنند‌. 

مکبر دهه نودی حرم مطهر 
اکنون 650 نوجوان مستعد و توانمند با ما همکاری دارند. جذب این نوجوانان از جلسات قرآنی آغاز شد و در ادامه تبلیغ این فضای کاری در مدارس و مساجد ادامه یافت که موجب شد مراجعات زیادی از سوی نوجوانان مستعد به دفتر‌ امور مکبران صورت گیرد. پس از مراجعه متقاضیان مکبری به حرم مطهر، یک تست از آن‌ها گرفته می‌شود. این تست شامل موضوعات مختلفی در توانایی قرائت قرآن و اذان است‌. پس از پذیرش در این مرحله، برای ادامه کار و آزمون نهایی معرفی می‌شوند و پس از قبولی در این قسمت، نوجوانان مکبر به مرکز امور خادمان برای جذب به عنوان خادمیار مکبر معرفی می‌شوند. خدمت به مانند خادمیاران کاری است که این خادمان نوجوان انجام می‌دهند. مکبران نوجوان، هفته‌ای یک نوبت برای یک وعده نماز دعوت می‌شوند و یک شیفت چهار ساعته، شامل مکبری نماز جماعت در اماکن متبرکه، توجیهات و کلاس آموزش را سپری می‌کنند. نوجوانان 12 تا 20 ساله در طرح مکبران نوجوان جذب می‌شوند. اکنون ۲درصد از مکبران حرم مطهر دهه نودی‌ها هستند ‌و ۸۵درصد را دهه هشتادی‌ها تشکیل می‌دهند. به این ترتیب بیش از ۸۷درصد مکبران حرم مطهر، نوجوانان فعال هستند. علاوه بر مکبران نوجوان، تعدادی نوجوان مستعد در حوزه مداحی و مدح اهل‌بیت(ع) هم‌ جذب این دفتر شده‌اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه