مناظرات امام رضا(ع) به مثابه یک الگو 

در هجدهمین پیش‌نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) بررسی شد

مناظرات امام رضا(ع) به مثابه یک الگو 

مدیر گروه ادیان و مذاهب اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: مناظرات امام رضا(ع) علاوه بر اینکه حاوی مباحث علمی و اعتقادی ارزشمندی است، می‌تواند الگویی برای علما و اندیشمندان در مناظرات و گفت‌وگوها باشد.


به گزارش آستان‌نیوز؛ دکتر مهدی قاسمی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد و پژوهشگر مطالعات تطبیقی ادیان در هجدهمین پیش‌نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان برگزار شد، ضمن تبیین ویژگی‌های گفت‌وگوی دینی اظهار کرد: حضرت رضا(ع) در مناظراتی که داشتند، نسبت به پیروان ادیان مختلف نکاتی را مطرح فرمودند که از جمله آن‌ها می‌توان به اهمیت شناخت طرف مقابل، استفاده از روش عقلانی و پرهیز از تعصب و قدرت‌نمایی اشاره کرد. 
این پژوهشگر مطالعات تطبیقی ادیان تصریح کرد: روش عقلانی در مناظرات، تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطبان حتی مخاطبان متعصب دارد. 
وی با بیان اینکه علاوه بر کردار و رفتار می‌توان از طریق گفت‌وگو و مناظره دینی نیز به ترویج ادیان و مذاهب پرداخت، گفت: در مناظرات حضرت رضا(ع) شاهد این هستیم که ایشان از گفت‌وگوی دینی به عنوان یک روش اثربخش برای ترویج اسلام استفاده می‌کردند. 
دکتر محسن شرفایی، مدیر گروه ادیان و مذاهب اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: یکی از نکات مثبت مناظرات امام رضا(ع)، رعایت ادب و احترام توسط ایشان نسبت به طرف مقابل است. امام رضا(ع) همواره با آگاهی نسبت به مباحث و مفاد طرف مقابل، مناظرات خود را آغاز می‌کردند و حتی گاهی به طرف مقابل اجازه می‌دادند که بحث را شروع کند. 
وی افزود: همچنین پرهیز از مباحث تنش‌زا از دیگر نکات مثبت مناظرات امام رضا(ع) است. ایشان در مناظرات خود عمدتاً به مباحث اصولی و بنیادین می‌پرداختند و از ورود به مباحث حاشیه‌ای و تنش‌زا پرهیز می‌کردند. این نکته می‌تواند مورد استفاده علما و اندیشمندان امروزی نیز قرار بگیرد. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه