حقابه ایران راهی شوره‌زار نخواهد شد

در نتیجه سفر وزیر نیرو به کابل و گفت‌وگو با مقامات طالبان تصویب شد

حقابه ایران راهی شوره‌زار نخواهد شد

وزیر نیرو در روزهای آخر هفته گذشته برای گفت‌وگو درباره حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند به کابل سفر کرد. او در این سفر با وزیر انرژی، وزیر امور خارجه و معاون اجرایی دولت طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.


​​​​​​​به گفته علی اکبر محرابیان، او در این سفر درباره اجرای دقیق معاهده 1351 که مهم‌ترین موضوع مورد بحث بین ایران و افغانستان در سال‌های اخیر بوده، نشست‌هایی داشته است. محرابیان در گفت‌وگویی با شبکه خبر علت اصلی بروز مشکل در حوزه آب بین ایران و افغاستان را اجرای یک پروژه استکباری در نزدیکی مرز جمهوری اسلامی دانست. او در توضیح این مطلب گفت: به‌طور طبیعی آبی که از طریق هیرمند وارد ایران می‌شده است، توسط رودخانه کجکی تأمین می‌شده اما ساخت سد کمال خان در 70کیلومتری مرز ایران روی رودخانه کجکی مانع از ورود این حقابه شده است.
این سد در سال‌های آخر دولت اشرف‌غنی توسط گروه‌های غربی در منطقه ایجاد شد. در نتیجه ایجاد این سد، بخشی از آب که به‌شکل طبیعی باید پس از عبور از منطقه زرنج وارد ایران می‌شد، به سمت شوره‌زاری به‌نام گودزره در منطقه  جنوب رودخانه منحرف شده است. در نتیجه این انحراف علاوه بر ورود آب به شوره‌زار و غیرقابل استفاده شدن آن، حقابه جمهوری اسلامی آزاد نشده و همچنین کشاورزان افغانستانی در منطقه شمالی رود که در استان زرنج کشت‌وکار می‌کنند، از آب محروم شده‌اند.
حالا براساس آنچه محرابیان اعلام کرده طرف افغانی پذیرفته  دیگر هیچ آبی به سمت منطقه گود زره سرازیر نشود. به این ترتیب هم کام کشاورزان افغانستانی شیرین خواهد شد و هم هامون آبی به‌خود خواهد دید.
دومین موضوعی که محرابیان در گفت‌وگو با مقامات افغانستانی نهایی کرده میزان کمی حقابه ایران بوده است. به گفته او به‌طور طبیعی و در سال‌هایی که بارندگی میزان معمولی خود را دارد، حقابه کشورمان سالانه 820 میلیون متر مکعب است، اما با توجه به شرایط بارشی فعلی قرار شده است کمیساران آبی تشکیل جلسه بدهند و حقابه را تعیین کنند تا آزاد شود.
پیش از این و طی دو مرحله میزان اندکی آب یک بار 4میلیون متر مکعب و بار دیگر سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌های اخیر به سمت هامون روانه شده که هیچ‌کدام قابلیت استفاده نداشته است.

خبرنگار: نیک پندار

برچسب ها :
ارسال دیدگاه