چه کسی به‌دنبال انتحار اتمی است؟

حمله عوامل ناشناس به یک نیروگاه هسته‌ای در اوکراین خبرساز شد

چه کسی به‌دنبال انتحار اتمی است؟

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه پس از گلوله‌باران یک مجتمع عظیم انرژی اتمی در جنوب اوکراین، هشدار داد هرگونه حمله به یک نیروگاه هسته‌ای، عملی «انتحاری» است.


به گزارش یورونیوز، مقصود گوترش از این مجتمع هسته‌ای همان نیروگاه «زاپوریژیا» است که در روزهای ابتدایی جنگ به‌دست روس‌ها افتاده و اکنون کنترل آن را در دست دارند. حالا اما حمله راکتی به این نیروگاه که اوایل هفته انجام شد، زمینه را برای بگو‌مگوی سیاسی بین طرفین فراهم کرده است. مسکو و کی‌یف یکدیگر را مسئول حملات اخیر به این نیروگاه می‌دانند. حملات جدید در طول شب شنبه تا یکشنبه رخ دادند. این دومین حمله از این نوع به نیروگاه «زاپوریژیا» است. روس‌ها پس از تصرف این نیروگاه از کارکنان اوکراینی آن خواسته‌اند به کارشان ادامه دهند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان نهاد ناظر هسته‌ای سازمان ملل نیز پس از حمله اول، درباره «خطر واقعی یک فاجعه هسته‌ای» هشدار داد. گوترش در یک نشست خبری در توکیو بدون اشاره به طرف‌های درگیر، چنین حملاتی را محکوم کرد.
وی افزود: «ما از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ایجاد ثبات در آن نیروگاه حمایت می‌کنیم».
دبیرکل سازمان ملل متحد تأکید کرد: «هر حمله به یک نیروگاه هسته‌ای، موضوعی انتحاری است. من امیدوارم این حملات پایان یابد و در عین حال امیدوارم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند به این نیروگاه دسترسی پیدا کند».
از سوی دیگر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، روسیه را به «وحشت‌‌آفرینی هسته‌ای» متهم کرده است. وی روز یکشنبه گفت: «هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که بتواند با شلیک یک دولت تروریستی به یک نیروگاه هسته‌ای احساس امنیت کند».
این در حالی است که روس‌ها از ابتدای جنگ یکی از دلایل تصرف این نیروگاه و مجموعه‌های مشابه آن را جلوگیری از سوء‌استفاده‌های طرف مقابل عنوان کرده‌اند. به همین دلیل حالا هم مقامات روسیه گفته‌اند نیروهای اوکراینی با یک موشک‌انداز چندگانه به این محل حمله کرده‌اند به طوری‌که به ساختمان‌های اداری و منطقه نزدیک یک انبار آسیب رسید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه