تعامل با ایران را بیشتر کنید

پیشنهاد فارن افرز به دولت آمریکا در صورت شکست مذاکرات برجام

تعامل با ایران را بیشتر کنید

 فارن افرز در یادداشتی به قلم ماریا فانتاپی و ولی نصر (مشاور دولت اوباما) گفته است: سفر جو بایدن به خاورمیانه در زمان حساس احیای برجام در حال انجام است.


​​​​​​​ اگرچه آمریکا احیای برجام را بهترین راه برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران می‌داند، اما در صورت عدم موفقیت، به‌نظر می‌رسد آماده استفاده از اسرائیل برای مهار ایران است. به‌ویژه که توافق ابراهیم (دستاورد سیاست خارجی دولت ترامپ) اسرائیل را به بحرین، مراکش، سودان و امارات متحده عربی )بلوک ضدایرانی) پیوند داده و ممکن است به یک پیمان دفاعی نظامی کارآمد تبدیل شود.
این دو در ادامه تلویحاً به قدرت برتر ایران در منطقه اشاره کرده و می‌نویسند: اما واشنگتن باید راهبرد متفاوتی اتخاذ کند، راهبردی با هدف جلوگیری از درگیری. این امر در صورت کمک به روابط دیپلماتیک قوی‌تر بین ایران و کشورهای عربی قابل حصول است. این راهکار می‌تواند به کاهش تنش‌های فزاینده در خاورمیانه کمک کند. حال آنکه  تشدید حملات توسط اسرائیل و نیروهای نیابتی ایران می‌تواند به یک رویارویی بزرگ‌تر منجر شود. دولت بایدن باید برای دولت اسرائیل خطوط قرمز تعیین نموده و بر محدودیت حملات تحریک‌آمیز علیه ایران پافشاری کند. ایالات متحده همچنین باید یک راهبرد برای ثبات خاورمیانه ترسیم کند که صرفاً مبتنی بر مهار و رویارویی با ایران نباشد. مؤثرترین راه برای انجام این کار، انعقاد یک توافق هسته‌ای جدید با ایران است. حتی بدون توافق هسته‌ای، تعامل بیشتر اعراب و ایران می‌تواند به‌عنوان ترمزی برای فعالیت‌های منطقه‌ای ایران عمل کند.

 ترجمه و تنظیم: زینب اصغریان 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه