احتمال گسترش جنگ به اروپا وجود دارد

وزیر خارجه فنلاند:

احتمال گسترش جنگ به اروپا وجود دارد

وزیر خارجه فنلاند در مصاحبه‌ای هشدار داد احتمال گسترده شدن جنگ به اروپا وجود دارد. «پکا هاویستو» که با شبکه خبری سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد، افزود: «احتمال گسترده شدن جنگ به اروپا وجود دارد به همین دلیل حمایت از اوکراین بسیار مهم است». وی اضافه کرد: «ساختار امنیتی در اروپا به دلیل جنگ در اوکراین فروپاشیده است». این در حالی است که نخست‌وزیر نروژ نیز در دیدار با رئیس جمهور اوکراین گفت کشورش خواهان ابراز همبستگی با مردم اوکراین در مبارزه برای بقا بوده و بر این اساس اسلو متعهد به کمک به کی‌یف در دفاع از خود است. «یوناس گار استوئره» گفت: مبارزه اوکراین فقط برای اوکراین نیست. این مسئله در مورد امنیت در اروپا و در مورد سرنوشت همسایه ماست. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو  نیز چهارشنبه گذشته طی سخنرانی در نشست سران ناتو در شهر مادرید گفت: این اتحاد نظامی با بزرگ‌ترین چالش از زمان جنگ جهانی دوم مواجه است. 
اما ادامه همراهی کشورهای اروپا با اوکراین و همزمان هشدار آن‌ها در مورد احتمال کشیده شدن دامنه بحران به درون این اتحادیه در حالی است که وزیرخارجه آمریکا همزمان با رجزخوانی برای مسکو از اعطای میلیون‌ها دلار کمک مالی دیگر از سوی واشنگتن به اوکراین خبر داد. «آنتونی بلینکن»؛ در حساب توییتری خود اعلام کرد: «جو بایدن»
 ۸۲۰ میلیون دلار کمک مالی دیگر، تسلیحات، تجهیزات و تدارکات اضافی را برای تقویت دفاعی اوکراین در برابر روسیه تأیید کرده است. ماه گذشته نیز دولت واشنگتن یک بسته کمک نظامی دیگر برای اوکراین را اعلام کرد که محموله یاد شده شامل هزار موشک ضد تانک جاولین، چهار هلی‌کوپتر Mi17 و چهار سامانه موشکی توپخانه بود.
ایالات متحده به‌تازگی به تنهایی مبلغ ۴۰ میلیارد دلار ارسال کمک‌های نظامی و… به اوکراین را تصویب کرده است. جدا از آمار کمک‌های مالی سازمان‌های بین‌المللی، کشورهای غربی از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، مقادیر قابل توجهی تسلیحات به ارزش میلیاردها دلار به این کشور ارسال کرده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد. آمریکا همچنین طی ماه‌های گذشته و در پی حمله روسیه به اوکراین شمار نیروهای خود در اروپا را از ۷۰ به ۱۰۰هزار نفر رسانده‌است. روزنامه ال پاییس اسپانیا چند روز پیش با اشاره به حجم گسترده کمک‌های مالی و نظامی غرب به اوکراین نوشته بود: کشورهای عضو ناتو قصد دارند به بهانه اوکراین کشورهایی که شرق اروپا و در مجاورت روسیه قرار دارند را به دژ نظامی بدل کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه