معرفی سه دستگاه به مراجع قضایی به دلیل مقاومت در مقابل شفافیت

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به قدس خبر داد

معرفی سه دستگاه به مراجع قضایی به دلیل مقاومت در مقابل شفافیت

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به احصای 200 ابرچالش و شناسایی 97گلوگاه فساد در کشور در راستای مسئله محورکردن نظارت در این سازمان از تعیین مهلت و ارائه راهکار به مدیران ذی‌ربط و مسئول در این حوزه‌ها خبرداد و تأکید کرد: چنانچه این مدیران نسبت به رفع این چالش‌ها و اصلاح امور اقدام نکنند یا سوء‌جریانی مشاهده شود، پرونده مجرمان و ترک فعل کنندگان به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد.


​​​​​​​
ذبیح‌الله خدائیان در گفت‌وگو با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضائیه، افزود: ما سال گذشته حدود 5هزار مورد داشتیم که در نتیجه آن هزار پرونده کیفری و 2 هزار و 600 پرونده تخلفاتی تشکیل و چندین هزار هشدار به مسئولان برای رفع نقایص داده شد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره آنچه پیشتر مخالفت و کارشکنی برخی دستگاه‌ها در مقابل شفافیت و دسترسی نهادهای نظارتی به داده‌ها و بانک‌های اطلاعاتی آن‌ها خوانده بود و اینکه چرا این دستگاه‌ها و مدیران آن‌ها معرفی نمی‌شوند، با اشاره به تأکید دولت و قوه قضائیه بر تکمیل دولت الکترونیک و شفافیت در امور، اظهار کرد: تمامی دستگاه‌ها باید هرآنچه از خدمات و مجوزها را که ممکن است از طریق سامانه‌های الکترونیکی انجام دهند، ولی بعضی از دستگاه‌ها متأسفانه در این خصوص همکاری لازم را ندارند و مقاومت‌هایی از سوی آن‌ها صورت می‌گیرد.

برخی دستگاه‌ها همکاری نمی‌کنند
وی افزود: پس از تأکید رئیس قوه قضائیه بر تکمیل و اصلاح سامانه جامع تجارت و ورود کمیسیون اصل90 به این قانون، ما جلساتی را با اعضای این کمیسیون داشتیم و برخی از دستگاه‌های متولی هم حضور داشتند که مشخص شد برخی دستگاه‌ها همکاری لازم را ندارند و با وجود آنکه این سامانه به صورت نسبی راه‌اندازی شده، متأسفانه گمرک از آن استفاده نمی‌کند و در راه‌اندازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم کوتاهی کرده‌اند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: ما سه دستگاه از جمله گمرک، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو را به دلیل تخلفات در این حوزه و ترک فعل به دستگاه قضایی معرفی کردیم و برخی دیگر از دستگاه‌ها هم هستند که به صورت ناقص به وظیفه خود عمل کرده‌اند که به آن‌ها نیز هشدار و تذکر داده شده است.
خدائیان گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله این دستگاه‌هاست که لازم است با جدیت بیشتری وظایف خود را در زمینه شفاف‌سازی و اجرای این سامانه انجام دهد که به آن‌ها تذکر داده شده است، ضمن اینکه ما با بخش خصوصی که متولی تکمیل این سامانه بوده هم جلساتی برگزار کردیم و حرف‌هایشان را شنیدیم و اعلام آمادگی کردند سامانه جامع تجارت را تکمیل و اصلاح کرده و در اختیار گمرک قرار دهند. قطعاً ما نظارت خواهیم کرد و اگر دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل نکنند، به رسانه‌ها و مردم معرفی خواهند شد.

مدیری که کار نکند کمتر حاشیه‌دار می‌شود!
خدائیان در پاسخ به پرسش دیگری در مورد برخوردهای صورت گرفته با ترک فعل مدیران و برخی انتقادها در این زمینه با یادآوری اینکه در بسیاری از قوانین تکالیف مدیران ضمانت اجرایی ندارد و در رابطه با ترک فعل‌ها اگر قانون‌گذار ضمانت اجرایی پیش‌بینی کرده باشد، جرم است و اگر ضمانت اجرا نداشته باشد، تنها تخلف است مگر اینکه بیت‌المال تضییع شده باشد که ارزیابی آن کار مشکلی است.
وی افزود این موجب شده تا مدیرانی که کار نمی‌کنند و ترک فعل دارند کمتر مورد بازخواست قرار گیرند و مدیرانی که بیشتر کار می‌کنند بیشتر مورد سؤال قرار گیرند، اما به تازگی قوانینی به تصویب رسیدند که قانون‌گذار برای ترک فعل ضمانت اجرا در نظر گرفت. ما در سازمان بازرسی برای برخی موارد ترک فعل‌ها پرونده تشکیل داده‌ایم.
رئیس سازمان بازرسی درباره اجرای قانون سوت‌زنی هم با تأکید بر اینکه مردم بهترین ناظران هستند و اطلاعات بیشتری از ما دارند، گفت: ما در سازمان بازرسی مرکزی برای ساماندهی شکایت‌ها و گزارشگران فساد داریم. از طریق دو سامانه شکایات و سامانه گزارش ما در همکاری با مردم هستیم و از ابتدای تأسیس سازمان ١٠٠ هزار مورد شکایت و گزارش فساد به ما واصل شده که به بخش‌های مربوط ارجاع داده شده‌اند و نتایج بررسی‌ها هم به اطلاع افراد می‌رسد.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه