کمدی روابط واشنگتن و ریاض

کمدی روابط واشنگتن و ریاض

مهدی خالدی

 سرانجام پس از ناز و غمزه بسیار کاخ سفید، تاریخ سفر بایدن به عربستان از سوی رسانه‌ها اعلام شد تا مشخص شود همه شعارهای توخالی حقوق بشری گذشته «جو» علیه «محمد بن سلمان» تا هنگامی ارزش دارد که پای منافع ایالات متحده در میان باشد و بس.


​​​​​​​ بایدن در بحبوحه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2020، سعودی را دولتی منفور و شاهزاده جوان این کشور را مسئول مستقیم قتل هولناک جمال خاشقچی خوانده بود که این موضوع موجب تیره شدن روابط دو کشور شد. حال اما رئیس جمهور ایالات متحده با عبور از این انتقادات و نادیده گرفتن دیگر فجایعی که ریاض مرتکب شده، 24 و 25 تیر ماه راهی عربستان می‌شود تا علاوه بر تحکیم روابط شاید بتواند همانند دونالد ترامپ سلف خود، کمی هم گاو شیرده منطقه را بدوشد. فارغ از اهدافی که بایدن در پشت پرده این سفر دنبال می‌کند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به راضی کردن سعودی برای وارد کردن نفت بیشتر برای تعادل در بازار انرژی، رایزنی درباره پرونده هسته‌ای ایران و پیشبرد احتمالی پروژه عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض اشاره کرد، تک و پاتک مقامات واشنگتن و ریاض علیه یکدیگر آن هم در آستانه این دیدار که نشان از اختلاف پشت پرده طرفین دارد دیدنی و تماشایی است. 
رئیس جمهور آمریکا جمعه 13 خرداد در نخستین اظهارات خود در توجیه این سفر مدعی شد من قصد ندارم دیدگاه خود درباره حقوق بشر (در عربستان سعودی) را تغییر دهم اما به عنوان رئیس جمهور، این شغل من است که تلاش کرده و صلح را در صورتی که بتوانم، برای خاورمیانه بیاورم. سخنان بایدن که البته سر و صدای زیادی هم به پا کرد با واکنش مقامات سعودی از جمله ترکی الفیصل، رئیس پیشین سرویس اطلاعاتی عربستان مواجه شد. وی طی مقاله‌ای که در واشنگتن پست منتشر شد، بایدن را به باد انتقاد گرفت و مدعی شد رئیس جمهور ایالات متحده از کاهش محبوبیت رنج می‌برد و می‌خواهد از طریق دیدار با بن‌سلمان مشروعیت خود را تقویت کند! ترکی الفیصل البته از این فراتر رفته و در سخنانی هشدارگونه که احتمالاً بیانگر نیاز واشنگتن به انرژی عربستان در این مقطع و تحت تأثیر جنگ اوکراین است خطاب به بایدن نوشت: «آن که خانه شیشه‌ای دارد، به کسی سنگ پرتاب نمی‌کند». اما این ناخشنودی مقام سعودی از مواضع رئیس جمهور آمریکا هم موجب نشد بایدن از انتقاد به متحد خود دست بردارد. او که به‌شدت تحت فشار محافل داخلی قرار دارد در آخرین اظهاراتش مدعی شد در جریان سفرش به منطقه در ماه آینده میلادی قرار است در یک نشست گسترده‌تر بین‌المللی شرکت کرده و نمی‌خواهد با بن سلمان دیدار دوجانبه
داشته باشد. سفر بایدن به عربستان و فلسطین اشغالی پیش از این طبق برنامه‌ریزی انجام شده باید تا آخر خرداد انجام می‌شد ولی به دلایل اعلام نشده به تعویق افتاد. حال هم هرچند جو به دیدار بن‌سلمان می‌رود ولی به نظر اختلافات پشت پرده بین دو متحد دیرین بیش از آن است که طرفین حتی در آستانه این گام از اتهام‌زنی دست برداشته و در ظاهر هم که شده به یکدیگر احترام بگذارند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه