پاسخ سازمان مالیاتی به اعتراض اصناف

پاسخ سازمان مالیاتی به اعتراض اصناف

سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در تعیین مالیات اصناف و کسبه و رسیدگی به تراکنش‌های بانکی از جمله وجوه واریزی به حساب از طریق دستگاه کارتخوان، اصل بر صحت ادعای مودی است.
بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور این امر در خصوص مودیانی که با وجود داشتن درآمدهای کلان اقدام به فرار مالیاتی کرده و مالیات واقعی خود را نمی‌پردازند، مصداق نداشته و ادارات امور مالیاتی موظفند ضمن شناسایی این گروه از مودیان نسبت به مطالبه و وصول مالیات متعلقه اقدام کنند.
داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی نیز در گفت‌وگو با مهر درباره مالیات اصناف و کسبه گفت: مالیات اصناف تعدیل نشده است بلکه تمهیدات تسهیلگری را ایجاد کرده‌ایم و با توجه به اینکه مالیات تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم عملاً مالیات مقطوعی است که سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کند، بنابراین ما به ادارات کل‌مان اختیار داده‌ایم که اگر مالیات مقطوعی که اعلام شده، مورد رضایت مودیان نیست و همچنین مودیان هم علاقه‌مند هستند حتماً از تبصره ماده قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کنند چون مودیان کوچکی هستند که نمی‌خواهند اظهارنامه بدهند و علاقه‌مند به استفاده از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم هستند، لذا با این مالیات‌هایی که به صورت سیستمی محاسبه شده و با مستنداتی که دریافت کرده و صحت‌سنجی‌ای که انجام می‌شود، ادارات کل امور مالیاتی استان‌ها بتوانند ارقام آن را تعدیل کنند. وی افزود: این فرایند (امکان بررسی مجدد مالیات‌های تعیین شده برای مودیان مالیاتی) را تا پیش از موضوع اظهارنامه‌های مالیاتی و کسانی که از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده نمی‌کردند، داشته‌ایم اما در بحث تبصره ماده ۱۰۰ این قانون چنین فرایندی تعریف نشده بود و برای اولین بار است که اجرا می‌شود و این فرایند به پرونده‌های مالیاتی ذیل تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم افزوده شد. رئیس کل سازمان امور مالیاتی ادامه داد: امیدواریم مودیانی که نسبت به مالیات‌های مقطوع گلایه‌مندی دارند اعم از اینکه معتقدند مبالغ واریزی به کارتخوان آن‌ها لزوماً درآمد نبوده یا اینکه نسبت به ضرایب فعالیتی که مبنای محاسبه مالیات قرار گرفته معترض هستند یا هر گونه اعتراض دیگری دارند، به ممیزان مالیاتی ادارات کل امور مالیاتی مراجعه کرده تا رسیدگی شود. منظور تأکید کرد: به ادارات کل امور مالیاتی استان‌ها دسترسی داده‌ایم که تعدیل‌های لازم را روی ارقام مالیاتی ذیل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم برای جلب رضایت بیشتر مودیان اعمال کنند. معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به اینکه آیا سقف خاصی برای ارقام مورد اعتراض کسبه در نظر گرفته شده؟ اظهار کرد: مبنا همانی است که سامانه امور مالیاتی نشان می‌دهد؛ تعدیل‌ها و تغییرات به نظر خبرگی که در ادارات کل امور مالیاتی در نظر گرفته می‌شود، برمی‌گردد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه