رویای آب در سرزمین «هزار چشمه»

84 درصد از پهنه خراسان شمالی با بحران خشکسالی مواجه است

رویای آب در سرزمین «هزار چشمه»

روزهایی که خراسان شمالی به سرزمین هزاران چشمه معروف بود به خاطره می‌پیوندد و خشکسالی در این دیار به قدری ملموس است که به عقیده کارشناسان ۸۴درصد این خطه با این بحران رونده مواجه است.
کاهش نزولات آسمانی این استان را با بحران جدی خشکسالی مواجه کرده و این پدیده چنان شدت گرفته است که بعضی از مناطق روستایی با کمبود آب آشامیدنی و خشک شدن زمین‌های کشاورزی مواجه شده‌اند و برای آب آشامیدنی خانوار و حتی دام‌هایشان وابسته به تانکرها شده‌اند و اکنون تنها منبع تأمین آب در برخی روستاها تانکر است.
به گفته کارشناسان، افت منابع آب در دشت‌های خراسان شمالی بیش از ۵۰سانتیمتر برآورد شده به طوری که هشت دشت استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی است و سه دشت آزاد نیز ظرفیت‌های لازم را برای برداشت آب ندارند و هم‌اینک ۵۰درصد کشتزارهای آبی و باغی استان با تنش آبی مواجه است که این وضعیت به علت کاهش بارندگی‌ها ایجاد شده و خشک شدن منابع آب و استمرار خشکسالی‌ها موجب شده تا  ۳۰۰ روستا با تنش آبی مواجه باشند.
آبخوان‌های استان به طور متوسط رقم ۷۰میلیون مترمکعب کسری مخزن در هر سال را نشان می‌دهد و 238 روستای این استان را با تنش آبی مواجه کرده است. هم اکنون ۹۳روستا آبرسانی سیار می‌شوند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه