پس زدن با دست، پیش کشیدن با پا

بایدن تحریم نفت ایران را تمدید کرد

پس زدن با دست، پیش کشیدن با پا

قدس

 کاخ سفید از تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تمدید بند ۱۲۴۵ قانون دفاع ملی سال مالی ۲۰۱۲ در رابطه با تحریم نفتی ایران در فرمانی حکومتی خبر داد.

بر اساس گزارش‌ها «جو بایدن»، در اطلاعیه‌ای به وزیران خارجه، خزانه‌داری و انرژی آمریکا اعلام کرده عرضه نفت و محصولات نفتی از کشورهای دیگر به اندازه‌ای هست که بتوان خریداری نفت و محصولات نفتی از ایران را به طرز محسوس کاهش داد.
اقدام جدید بایدن اما از دو جهت قابل توجه به نظر می‌رسد. نخست اینکه این روزها تحت تأثیر جنگ اوکراین و احتمال تحریم نفتی روسیه از سوی غرب، بازار انرژی به شدت دچار نوسان شده و محتاج منابع نفتی است. در این راستا مقامات غرب به عنوان مهم‌ترین مصرف‌کننده انرژی دوره افتاده اند تا به هر شکل ممکن جایگزینی برای نفت روسیه پیدا کنند. این روزها که روابط میان آمریکا و کشورهای عربی شکراب شده، عربستان، امارات و قطر تمایلی به برآورده کردن نیاز غرب از خود نشان نمی‌دهند. حال کشورهای اروپایی و آمریکا نگران از تأمین انرژی خود در تلاش هستند به هر شکل ممکن توافق‌نامه هسته‌ای با جمهوری اسلامی را احیا کنند؛ موضوعی که با اقدام بایدن مغایرت دارد. پس به نظر می‌رسد این حرکت رئیس جمهور آمریکا را باید در ادامه کارهای نمایشی واشنگتن تعبیر کرد و جز جنجال رسانه‌ای تأثیر دیگری بر فروش نفت ایران نخواهد داشت. از سوی دیگر این حرکت نشان‌دهنده بی‌تفاوتی دولت بایدن در قبال برجام و ادامه مسیر ترامپ است؛ چراکه بر اساس بند ۲۱ توافق برجام، واشنگتن موظف شده از تلاش‌ها برای کاهش فروش نفت ایران جلوگیری کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه