زبان فارسی رکن اصلی هویت ملی

حداد عادل در نشست روز «پاسداشت زبان فارسی» عنوان کرد

زبان فارسی رکن اصلی هویت ملی

نشست خبری روز «پاسداشت زبان فارسی» با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمود شالویی مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتبی حسینی دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دیگر دست‌اندرکاران برگزاری «روز پاسداشت زبان فارسی» برگزار شد.
در این نشست خبری، غلامعلی حداد عادل از زبان فارسی به عنوان رکن اصلی هویت ملی ایرانیان یاد کرد و گفت: چند سالی است که ۲۵ اردیبهشت‌ماه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی روز «پاسداشت زبان فارسی» نامیده شده است. این زبان چندین‌هزار سال است که در ایران استمرار داشته است. این زبان که زبان ملی ایرانی‌هاست، زبان دوم جهان اسلام نیز هست؛ بسیاری از معارف اسلامی به این زبان نوشته شده و گنجینه‌ای از معارف اسلامی و فرهنگ اسلامی نیز به این زبان به نگارش درآمده است.
به گزارش ایسنارئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی سپس با بیان اینکه ایران را در جهان از طریق ادبیات فارسی می‌شناسند، اظهار کرد: دشمنان ایران هم که در پی ایجاد تفرقه هستند، دشمن زبان فارسی‌اند و شاهد تحریکات رسانه‌ای آن‌ها در سال‌های اخیر بوده‌ایم. بنابراین پاسداری از زبان فارسی یک وظیفه اصلی است. 
حداد عادل همچنین روز ۲۵ اردیبهشت را متعلق به همه ملت ایران دانست و یادآور شد: فردوسی با سرودن شاهنامه، حق بزرگی بر احیای زبان فارسی دارد.  او سپس به شرح برنامه‌های رویداد پیش رو پرداخت.
به گفته حداد عادل، در همایش روز «پاسداشت زبان فارسی»، استادانی از ایران و خارج از ایران سخنرانی خواهند کرد، همچنین از جلد سوم «فرهنگ جامع زبان فارسی» رونمایی خواهد شد. او در توضیح بیشتر در این خصوص گفت: این کتاب حاصل یک طرح جامع ملی است که نزدیک به ۲۵ سال است برای آن برنامه‌ریزی شده است. پیش‌بینی می‌شود این فرهنگ در ۳۷ جلد 700-800 صفحه‌ای منتشر شود. انتشار جلد دوم این فرهنگ به دلیل شیوع کرونا به تأخیر افتاد.
همچنین به گفته او، از جلد سوم فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان نیز در همایش پیش رو رونمایی می‌شود. او با اشاره به بخشی دیگر از برنامه‌های فرهنگستان زبان برای همایش روز «پاسداشت زبان فارسی» بیان کرد: ما در روز ۲۵اردیبهشت دسترسی عمومی پژوهشگران را به پیکره فرهنگ‌نویسی آزاد می‌کنیم.

نواختن زنگ پاسداشت زبان فارسی
حداد عادل سپس به تشریح برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش پرداخت و اظهار کرد: در شورای عالی آموزش و پرورش، حدود یک ماه پیش مصوب شد روز ۲۵ اردیبهشت زنگ تمام مدارس کشور به عنوان «زنگ پاسداشت زبان فارسی» نواخته شود. در ادامه این نشست، محمود شالویی درخصوص برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای روز «پاسداشت زبان فارسی» گفت: امسال چند برنامه خاص در نظر گرفته‌ایم؛ یکی اینکه چهار نشان فرهنگی و هنری به این مناسبت میمون و مبارک اهدا خواهد شد؛ نشان حماسه‌پژوهشی، حماسه‌ساز، حماسه‌سرا و نشان بین‌الملل. همچنین همایش علمی پژوهشی «پیام شاهنامه» در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.
او سپس به دیگر برنامه‌های روز «پاسداشت زبان فارسی» شامل رونمایی از کتاب «شاهنامه» ترجمه‌شده به زبان اسپانیایی با حضور سفیر اسپانیا در تهران، اجرای برنامه‌های بین‌المللی توسط ۴۰ رایزنی فرهنگی و... اشاره کرد.
گفتنی است مراسم روز «پاسداشت زبان فارسی» یکشنبه ۲۵ اردیبهشت از ساعت ۹:۴۵ تا ۱۲ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه