یک‌سوم رواناب‌های خراسان‌جنوبی در افغانستان!

دردی که باید هرچه سریع‌تر درمان شود

یک‌سوم رواناب‌های خراسان‌جنوبی در افغانستان!

خراسان‌جنوبی دو دهه است با بحران کم‌آبی مواجه است و در دو سال اخیر بارش‌ها، اندکی غبار از چهره ناامید این استان زدوده و امید را دوباره در کویر استان زنده کرده است، اما به سبب نبود سدها و سازه‌های آبخیزداری بخش قابل توجهی از آب جاری شده بر کویر تشنه استان روانه افغانستان می‌شود و عطش این سرزمین را بیشتر می‌کند.
رئیس شورای روستای مشوکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه روستای مشوکی در نقطه مرزی با افغانستان قرار گرفته، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از بارندگی‌ها مانند سیل از این روستا جاری شده و به سمت کشور افغانستان می‌رود. حسین خسروی با بیان اینکه در سال ۸۵ کار مطالعاتی ایجاد سد در این روستا صورت گرفته است، تصریح کرد: کارشناسان خاک را نمونه‌برداری کردند و هر سال اعلام می‌کنند ایجاد سد آغاز می‌شود ولی تاکنون خبری نشده است.
رئیس شورای روستای مشوکی با بیان اینکه در دی‌ و بهمن سال گذشته پیگیری صورت گرفته‌است، گفت: قرار شد طی سال جاری در اعتبارات محرومیت‌زدایی گنجانده شود که تاکنون به نتیجه نرسیده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی هم گفت: برای احداث سد مشوکی تاکنون پیگیری‌های زیادی از طرف شورای این روستا و نماینده مردم نهبندان و سربیشه صورت گرفته است.
سعید سروری با بیان اینکه طرح مطالعاتی برای ساخت سد تغذیه مصنوعی در روستای مشوکی انجام شده است، تصریح کرد: تاکنون اعتباری برای آن منظور نشده و اجرای آن نیازمند اعتبار است که در حال پیگیری است.
سروری با بیان اینکه دو بند خاکی برای جلوگیری از سرازیر شدن رواناب‌ها به کشور افغانستان در این روستا ساخته شده است، ادامه داد: برای مدیریت رواناب‌ها منابع‌طبیعی نیز با ما همکاری دارد.
وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی تغذیه مصنوعی مشوکی و چاهداشی انجام شده است، افزود: تغذیه مصنوعی بندان نیز آغاز شده ولی به سبب کمبود اعتبار نیمه‌تمام رها شده است.
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی هم در این زمینه اظهار کرد: برای مدیریت رواناب‌ها در حوضه مشوکی، گلوگاه، لانو و درح تعداد ۱۰ تا ۱۳ سازه آبخیزداری از سال ۹۶ با کمک قرارگاه شهید ناصری ایجاد شده است. رواناب روستای مشوکی نیز به مرز افغانستان سرازیر می‌شود.
علیرضا نصرآبادی با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم تا سیلاب را مدیریت کنیم، یادآور شد: در حوضه مشوکی سازه‌های آبخیزداری باقیمانده وجود دارد که در حال انجام است.
وی با بیان اینکه در گذشته حوضه‌های مرزی اعتبار ملی داشتند، ادامه داد: در حال حاضر این اعتبارات حذف شده و دیگر اختصاص داده نمی‌شود.
وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۶۲ میلیارد تومان اعتبار ملی برای حوضه آبخیزداری استان منظور شده است، اضافه کرد: از این میزان بیش از ۲۵درصد آن تخصیص یافته و با وجود این اعتبارات ۲۳۰سازه جدید در سال مالی جاری انجام می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه