بر نظام بانکی نظارت نمی‌شود

بر نظام بانکی نظارت نمی‌شود

یکی از مهم‌ترین مواردی که در سال‌های اخیر و به صراحت از سوی اغلب مراجع عظام تقلید مورد انتقاد و ایراد واقع شده است، همین عملکرد عملیات ربوی بانک‌هاست. شما عمده‌ترین دلایل و بنیان‌های این انتقادات صریح از این مسئله منفی را چه می‌دانید؟
​​​​​​​ما در 40 سال گذشته با این ذهنیت حرکت کرده‌ایم که بانک‌داری متداول، ربوی است و باید آن را کنار بگذاریم اما این امر نشدنی است و در عمل به دلیل همین نگاه تا حدود زیادی از تحولات و پیشرفت‌‌های مثبت حوزه بانک‌داری جهان عقب افتاده‌ایم.
 البته دستکاری‌هایی را هم به باور  اینکه می‌خواهیم ربا را حذف کنیم در نظام بانکی اعمال کرده‌ایم که وضع را بدتر کرد. این عدم کنترل بر نظام بانکی را باید جداگانه بررسی کرد؛ چرا که یکی از دلایل اصلی بروز مشکلات مالی همین عدم نظارت جدی بر فرآیندهای بانکی توسط بانک مرکزی است.
واقعیت این است که امروز بر نظام بانکی ما کنترل خاصی وجود ندارد و به این دلیل اغلب بانک‌ها با مشکلات جدی مواجه شده‌اند؛ ضمن اینکه در اعطای تسهیلات و دسترسی مردم به این تسهیلات نه عدالت وجود دارد و نه کارایی و اعتبارات و تسهیلات اعطایی به جاهایی می‌رود که بازدهی و مولدیت لازم را ندارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه