زلزله سیاسی در ایرلند شمالی

استقلال‌طلبان در انتخابات تاریخ‌ساز شدند

زلزله سیاسی در ایرلند شمالی

انتخابات امسال ایرلند متفاوت از سال‌های گذشته خود بوده است. در نتیجه این فرایند سیاسی برای انتخاب 90 عضو جدید مجلس قانون‌گذاری، حزب ملی‌گرای
 «شین فین» حزب ناسیونالیست و جمهوری‌خواه ایرلند شمالی که از مخالفان برگزیت و موافقان استقلال از انگلیس است، تاریخ‌ساز شده و موفق شد در تاریخ 101 ساله خود، بیشترین کرسی‌ها را در مجلس ایرلند شمالی بدست آورد. به گزارش فارس، با پایان شمارش آرا در ساعات اولیه صبح یکشنبه، نتایج نهایی نشان داد شین فین با
 27 کرسی، حزب دموکراتیک اتحادگرا (DUP) را که دارای 25 کرسی است، به رتبه دوم برده است. «میشل اونیل» معاون رئیس حزب شین فین در حال حاضر قرار است نخستین وزیر اول ملی‌گرا در ایرلند شمالی شود. اونیل در نخستین سخنرانی پیروزی حزب خود، با تاریخی توصیف کردن این پیروزی گفت: «امروز نمایان‌گر لحظه بسیار مهمی از تغییر است. امروز عصر جدیدی آغاز می‌شود که من بر این باورم به همه ما فرصت می‌دهد روابط در این جامعه را بر اساس انصاف و برابری و عدالت اجتماعی دوباره تصور کنند».
حزب دموکراتیک اتحادگرا به دلیل نوع واکنش به برگزیت و ترتیبات تجاری مربوط به ایرلند شمالی، حمایت خود را در بین اتحادگرایان از دست داد و همین امر به شکاف آرا بین سه حزب اتحادگرای ایرلند شمالی منجر شد. پارلمان ایرلند شمالی به اشتراک قدرت بین احزاب ملی‌گرا (آن‌هایی که خواستار اتحاد ایرلند هستند) و اتحادگرایان (آن‌هایی که می‌خواهند ایرلند شمالی بخشی از انگلیس بماند) متکی است و پیش از این حزب دموکراتیک اتحادگرا اشاره کرده بود  قادر است دولت را تحریم کند و انتظار مشاهده یک وزیر اول ملی‌گرا را نداشت.
گزارش یورونیوز حاکی از آن است که مسائل اقتصادی از محورهای مهم مبارزات انتخاباتی حزب ملی‌گرای شین فین بود و آنان از حزب خود به عنوان یک نیروی سیاسی مترقی یاد کرده و متحد شده بودند ایرلند شمالی را با جمهوری ایرلند با مرکز دوبلین که کشوری مستقل و عضو اتحادیه اروپاست، متحد کنند. شبکه اسکای‌نیوز در بخشی از گزارش خود نوشت: پیش از این حزب دموکراتیک اتحادگرا که بزرگ‌ترین حزب در استورمونت (پارلمان ایرلند شمالی) محسوب می‌شد، ماه فوریه در اعتراض به دستورالعمل ایرلند شمالی، از نقش وزیر اولی استعفا کرده و در پی قوانین تقسیم قدرت، اونیل نیز مجبور به کناره‌گیری شده بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه