برنامه جامع دولت برای توزیع عادلانه یارانه

رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم تشریح کرد

برنامه جامع دولت برای توزیع عادلانه یارانه

رئیس جمهور گفت: ارز ترجیحی تولید را تهدید می‌کند و افزایش واردات و همچنین کاهش بهره‌وری را به همراه دارد و موجب ایجاد فساد، رانت و تبعیض می‌شود؛ بنابراین دولت مصمم است نظام یارانه‌ها و نحوه تخصیص ارز ترجیحی را حتماً اصلاح کند.

به گزارش ایرنا، سیدابراهیم رئیسی شب گذشته در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با قدردانی از تلاش‌های کادر درمان و مشارکت مردم در مقابله با کرونا، بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس را از دستاوردهای این مجاهدت‌ها و همکاری‌ها دانست و افزود: همکاری دانش‌آموزان و خانواده‌ها، کادر آموزشی مدارس و استادان دانشگاه‌ها همکاری خوبی بود و سفرهای نوروزی و کسب و کار مردم هم فعال شد که همه از برکات خداوند است. وی خاطر نشان کرد: کشور ما در صیانت از جان مردم و واکسیناسیون در برابر کرونا موفق بوده و در زمینه تولید واکسن داخلی اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت و امروز تولیدات واکسن ما به مرحله صادرات رسیده است.

مردم نگران ذخایر کالاهای اساسی نباشند
رئیس جمهور درباره ذخایر کالاهای اساسی کشور اظهار کرد: اوایل کار دولت، ذخایر کشور نگران کننده بود اما امروز نگرانی ها رفع شده و مردم نگران ذخایر کالاهای اساسی در کشور نباشند. وی از کسری بودجه به عنوان یکی از معضلات دولت یاد کرد و گفت: دولت با کسب درآمدهایی که داشته، کسری بودجه ۴۵۰هزار میلیارد تومانی را جبران کرده و به‌تازگی تورم را به سیر نزولی رسانده است.
رئیس جمهور در ادامه به تبیین اقدامات دولت برای اصلاح نحوه پرداخت یارانه‌ کالاهای اساسی پرداخت و گفت: بسیاری از اقتصاددانان همواره درباره وضعیت ارز ترجیحی هشدار می‌دادند و اصلاح آن را ضروری می‌دانستند. از همان آغاز پیدا بود ارز ترجیحی یا اختصاص دو یا چند قیمت برای ارز مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌کند و دولت قبلی هم با گذشت مدت کوتاهی متوجه این موضوع شد و به دنبال حذف این ارز بود که درنهایت این ارز به ۶ تا ۷ کالای اساسی اختصاص یافت که اگر این‌ها هم در آن زمان که نرخ ارز ۱۲ هزار تومان بود با تدبیر سامان می‌یافت، امروز بسیار کم‌هزینه‌تر بود. وی تأکید کرد: ارز ترجیحی تولید را تهدید می‌کند و افزایش واردات و همچنین کاهش بهره‌وری را به همراه دارد و موجب ایجاد فساد، رانت و تبعیض می‌شود.
همه بر لزوم پیگیری اصلاح اقتصادی تأکید دارند
رئیسی با بیان اینکه نظام یارانه‌ها و نحوه تخصیص ارز ترجیحی حتماً باید اصلاح شود و دولت در این زمینه مصمم است، با تأکید بر لزوم آماده‌سازی زیرساخت‌های اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و اقناع افکار عمومی در این زمینه گفت: دولت در این کار عجله نکرده و در نشست نخبگانی همه ابعاد و تبعات آن بررسی و تبیین شد و از طرف دیگر با توجه به اهمیت و بحث‌ برانگیزتر بودن این موضوع باید تمام جوانب آن به دقت مورد ارزیابی قرار می‌گرفت که نشست‌های هم اندیشی با کارشناسان و صاحبنظران مختلفی در این خصوص برگزار شد و آن‌ها نظرات خود را در این خصوص مطرح کردند. وی ادامه داد: خوشبختانه طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها امروز مورد توجه مجلس، قوه قضائیه و دیگر دستگاه‌هاست و همه بر لزوم پیگیری اصلاح اقتصادی تأکید دارند و با اصلاح نحوه پرداخت ارز ترجیحی و حذف دو نرخی بودن ارز موافق هستند.
رئیسی در عین حال توضیح داد: درباره زمان اجرای طرح اختلاف‌نظر وجود دارد اما ما فکر کردیم بهتر است که به نص قانون عمل شود و قانون مجلس هم در این زمینه کاملاً روشن است که در بودجه ۱۴۰۱ برای دولت ارز ترجیحی قرار داده نشده و جبران آن‌هم پیش‌بینی شده است. وی ادامه داد: ما وعده کردیم مردم را در جریان همه امور قرار دهیم که دولت قرار است با توجه به شرایط منطقه‌ای و جهانی چه اقدامی انجام دهد و اقدام ما باید کاملاً فعال باشد و حالت واکنشی و انفعالی نداشته باشد.

قیمت نان، دارو و بنزین افزایش نمی‌یابد
رئیس دولت افزود: دولت برای این کار برنامه دارد. ما باید هم قانون را اجرا کنیم و هم به مردم و به ویژه نیازمندان و قشر ضعیف جامعه هرگز فشاری وارد نشود و برای این افراد از لحاظ معیشتی مشکلی ایجاد نکند و جان مردم و نان مردم هر دو دغدغه بسیار مهمی برای دولت است. وی این سیاست را به نوعی مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه دانست و نه حذف آن و گفت:  از این به بعد پول مستقیم به دست مردم می‌رسد و می توانند خود برای آن تصمیم بگیرند. ما مصرف سرانه مردم را لحاظ کرده‌ایم و سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد کرد به سه دهک نخست از ۱۰ دهک، به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان در ماه اختصاص یابد و در دهک‌های چهارم تا نهم هم هر نفر ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.
رئیسی ادامه داد: همه مردم بدون استثنا از یارانه نان و دارو برخوردار هستند و اینکه برخی مطرح کرده‌اند قیمت نان، دارو و بنزین افزایش می‌یابد به هیچ وجه درست نیست و قیمت این اقلام هرگز افزایش نمی‌یابد. وی همچنین گفت: نان سنتی با نرخ فعلی به دست همه مردم خواهد رسید و دارو نیز از طریق بیمه‌ها با همین قیمت امروز عرضه می‌شود و این یارانه به بیمه‌ها پرداخت می‌شود.
رئیس‌جمهور با صادق الوعد خواندن دولت مردمی تأکید کرد: در مدت دو تا سه ماه تا آماده شدن کالابرگ الکترونیکی به همه مردم کمک حمایتی معیشتی پرداخت می‌شود که البته قیمت کالاها از طرف سازمان حمایت از مصرف کننده اعلام خواهد شد تا مردم با این کمک معیشتی زندگی خود را تنظیم کنند. وی درباره امکان اعتراض به تقسیم بندی دهک‌ها، اظهار کرد: سامانه‌هایی که از سوی دولت در نظر گرفته شده، این ظرفیت را دارد که هرگونه اعتراض و شکایت در دهک‌ها یا حذف نام آنان از سامانه‌ها را دریافت و به آن رسیدگی کند. یارانه کمک معیشتی برای حمایت از مردم است و بعداً آن را به کالابرگ تبدیل می‌کنیم و اگر در این مدت مشکل یا اخلالی باشد، حتماً مسئولان مربوط یا شخصاً با مردم درمیان می‌گذاریم تا در جریان کار قرار بگیرند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش، بیمه همگانی را آرزوی همه دولت‌ها خواند و گفت: امروز با این 5 میلیون نفری که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند، یک جهش بسیار جدی در این حوزه انجام شده و به سمت و سویی پیش می‌رویم که هیچ‌کسی بدون بیمه نباشد.
وی درباره داروهای کمیاب هم گفت: بودجه آن امروز تأمین شد و امیدواریم با آنچه دولت دنبال می‌کند و با آنچه که به مردم پرداخت می‌شود، مردم نگران نباشند و از اصناف و اتحادیه‌ها هم می‌خواهیم که خودشان بازار را کنترل کنند تا گرانی‌ها اتفاق نیفتد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه