کتابی درباره گنجینه مُهر رضوی

کتابی درباره گنجینه مُهر رضوی

کتاب «گنجینه مُهر رضوی» که به بررسی مهرهای موجود در اسناد آستان قدس رضوی و معرفی مهر صاحب‌منصبان می‌پردازد، به تازگی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار نشر شده است
آمنه موسوی؛ نویسنده این اثر می‌گوید: مهر نخستین عنصر در شناخت هویت افراد و مهم‌ترین اصل در شناخت اسناد تاریخی است و در واقع حکم شناسنامه امروزی را برای افراد درگذشته داشته است. با تحقیق و بررسی در مورد مهرها می‌توان به اطلاعاتی درباره اوضاع اجتماعی، فرهنگی، هنری، اقتصادی، اعتقادی و اخلاقی در مورد پیشینیان دست ‌یافت.
این نویسنده خاطرنشان می‌کند: اسناد آستان قدس رضوی مجموعه‌ای عظیم از منابع اطلاعاتی در موضوعات مختلف از جمله مهرها و تنوع و تفاوت آن‌هاست. از آنجایی که پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه، کمتر به مهر گروه‌‌های مختلف پرداخته و از طرف دیگر مهرهای موجود در مجموعه اسناد آستان قدس بیشتر اقشار اجتماعی را شامل می‌شود، از همین رو پرداختن به ویژگی مهر این افراد حائز اهمیت است. 
پژوهش حاضر ضمن پرداختن به تاریخچه مهر در تمدن اسلامی به روش‌های کنده‌کاری مهر، مشاغل مربوط به مهر (مهردار، حکاک و مهرفروش)، مکان مهرسازی، ویژگی‌های ظاهری و محتوایی مهرهای موجود در اسناد آستان قدس رضوی شامل شکل، سجع، محل مهر، جنس مهر، معرفی مهر صاحب‌منصبان و کارکنان دیوانی آستانه و مهر زنان از دوره صفویه تا قاجاریه پرداخته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه