کاهش ۱۹ درصدی صادرات زعفران در سال ۱۴۰۰

کاهش ۱۹ درصدی صادرات زعفران در سال ۱۴۰۰

رئیس شورای ملی زعفران گفت: مقایسه زعفران صادرشده در سال ۱۴۰۰ با مدت مشابه سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد با کاهش ۱۹درصدی صادرات از نظر وزنی و 3/19درصدی از نظر ارزشی مواجه شده‌ایم.
محسن احتشام در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح وضعیت صادرات این محصول در سال گذشته، اظهار کرد: براساس آمار دریافتی از گمرک ایران در ۱۲ ماه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۲۸ هزار و ۵۷۶ کیلوگرم زعفران به ارزش ۸۴۰میلیون و ۶۳۴ هزار دلار از گمرکات خراسان رضوی صادر شده است. از مقایسه صادرات زعفران کل کشور با صادرات انجام‌شده از خراسان رضوی هم مشخص می‌شود ۸۷درصد صادرات زعفران از خراسان رضوی و تنها ۱۳درصد از سایر گمرکات کشور به‌ویژه گمرک فرودگاه امام صورت پذیرفته است.
وی الگوی صادرات زعفران کشور را از نظر شرکای تجاری، الگویی نامتقارن خواند و گفت: تمرکز صادرات در پنج کشور می‌تواند برای زعفران کشور یک تهدید تلقی شود و بیانگر این واقعیت است که در طول زمان رابطه تجاری ما با کشورهای مختلف به طور یکسان رشد نکرده است.
احتشام با اشاره به افزایش مشهود میزان صادرات زعفران به کشور هند گفت: صادرات به هند از ۲۹۵ کیلوگرم در سال ۱۳۹۹ به ۴هزارو۹۵۹ کیلوگرم در سال ۱۴۰۰ رسیده که عمده این افزایش مربوط به پس از استقرار طالبان در آن کشور و قطع صادرات زعفران افغانستان به هندوستان است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه