«گنج‌دان» گنجینه‌ای از زیبایی‌های طبیعت

«گنج‌دان» گنجینه‌ای از زیبایی‌های طبیعت

روستای تاریخی و زیبای «گنج‌دان» یکی از بهترین مناطق تفریحی و گردشگری خراسان شمالی است که در 25 کیلومتری اسفراین و در مسیر سد بیدواز قرار گرفته و جزو سه روستای باستانی این شهرستان در کنار روستاهای ارغان و رویین است.

این روستا با داشتن مردمانی میهمان‌نواز و طبیعتی بکر و زیبا، در محدوده پارک ملی ساریگل قرار گرفته و سالانه میزبان هزاران گردشگر است. پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل در حدود ۸ کیلومتری شرق شهرستان اسفراین واقع شده و تنها سکونتگاه موجود در داخل این منطقه روستای گنج‌دان است که در شمال ساریگل قرار گرفته است.
این منطقه دارای زیستگاه‌های متنوع کوهستانی مرتفع و سرد، تپه ماهورهای معتدل و سطح کم جلگه‌ای با اقلیمی نسبتاً گرم‌تر در مقایسه با نواحی کوهستانی منطقه است. ارتفاعات کوهستانی سرد این ناحیه شامل ارتفاعات آلبلاغ و ترکان(از رویشگاه‌های عمده گیاه دارویی و صنعتی باریجه)، تالاری چشمه پولاد، گنج‌دان، حوض امام وردی، قره طوقی، بیل باقلی، کلنگاه و لوشی بینی است که در بعضی از نواحی پوشیده از جنگل‌های ارس و زرشک و به طور پراکنده بید وحشی است و همچنین از زیستگاه‌های مهم قوچ، میش، کل، بز و پلنگ به‌شمار می‌آید.
تپه‌های ماهور کم‌ارتفاع نیز بیشترین سطح مراتع ساریگل را تشکیل می‌دهند و بهترین زیستگاه قوچ و میش اوریال و پلنگ هستند.
اختلاف ارتفاع بین پست‌‌ترین نقطه پارک (در دشت جنوبی) هزارو۲۵۰متر و مرتفع‌‌ترین نقطه (در کوهستان‌های جنوب) ۳هزارو۵۰متر است. این اختلاف ارتفاع هزارو۸۰۰ متری، اکوسیستم‌های متنوعی را در این منطقه ایجاد کرده به طوری که بسیاری از گونه‌های گیاهی مناطق گرم و سرد را در ساریگل می‌توان دید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه