اعتراف دیر هنگام

مسئول سیاست خارجی اروپا، اشتباه غرب درباره وعده عضویت اوکراین در ناتو را پذیرفت

اعتراف دیر هنگام

علوی

پس از بیش از دو هفته جنگ خانمان‌سوز و تلفات بسیار مردم اوکراین و روسیه، حالا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعتراف کرده بروکسل در دادن قول‌هایی که نمی‌توانسته آن‌ها را عملی کند دچار اشتباه شده و یکی از آن‌ها، وعده عضویت اوکراین در ناتو بوده است. به گزارش فارس، «جوزف بورل» در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانسوی «ال‌سی‌آی» گفت: غرب با دادن وعده عضویت به اوکراین در ناتو دچار اشتباه شد. بورل گفت: لحظاتی وجود داشت که می‌توانستیم واکنش بهتری نشان دهیم. به عنوان مثال، ما چیزهایی را پیشنهاد دادیم که نمی‌توانستیم تضمین کنیم، به‌ویژه پیوستن اوکراین به ناتو. این هرگز محقق نشد. من فکر می‌کنم اینکه قول‌هایی دادیم که نتوانستیم به آن‌ها عمل کنیم اشتباه بود. رئیس دیپلماسی اروپا همچنین اعتراف کرد: غرب در ایجاد روابط با روسیه اشتباهاتی داشته است. جوزف بورل اذعان کرد: اتحادیه اروپا هر آنچه در توانش بوده، درباره اعمال تحریم‌ها علیه روسیه انجام داده و بیش از این دیگر نمی‌تواند کار انجام دهد.
در همین حال، در هجدهمین روز جنگ روسیه و اوکراین، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد در صورت لزوم عرضه گاز به اروپا را متوقف می‌کند. سرگئی ریابکوف تصریح کرد: آمریکا علناً علیه روسیه جنگ اقتصادی به راه انداخته و در صورت عدم عملیات نظامی روسیه در اوکراین نیز بهانه‌ای برای تحریم روسیه پیدا می‌کرد. وی در هشداری صریح افزود: روسیه به ایالات متحده درباره پیامدهای انتقال تسلیحات به اوکراین هشدار داده است و کاروان‌های حامل تسلیحات خارجی، اهداف قانونی نیروهای مسلح روسیه خواهند بود.
در میان درگیری‌های تجاری نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه جمعه 50 شخصیت روس را در بحبوحه بحران اوکراین به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. این افراد شامل مقام‌های روس، تعدادی از اعضای دوما، تعدادی از بازرگانان و خانواده‌هایشان می‌شود. پیشتر نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا همسر و فرزندان «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روسیه را در لیست تحریم‌های خود قرار داده بود. تشدید تحریم‌های روسیه از سوی آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که مسکو بارها اعلام کرده این اقدامات گریبان غرب را خواهد گرفت. در همین راستا، روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد: «بلک راک» ابرشرکت خدمات مالی آمریکایی 17میلیارد دلار از دارایی‌های اوراق بهادار روسی خود را از دست داده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه