دور دنیا در 90 دقیقه

ماهواره نظامی «نور۲» محصول سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مدار 500 کیلومتری زمین قرار گرفت

دور دنیا در 90 دقیقه

قدس

 همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره امکان حصول یا عدم حصول توافق بین جمهوری اسلامی و 1+4 در مذاکرات وین، پرتاب ماهواره ایرانی نور 2 به فضا بار دیگر صحنه ای از اقتدار صنعت هوا فضای کشورمان را به رخ جهانیان کشید؛ اقدامی که باید آن را نمایش قدرت از توانمندی فضایی ایران در میانه تحریم های غرب دانست. در همین راستا صبح روز گذشته و همزمان با اعیاد شعبانیه دومین ماهواره نظامی ایران توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد نیروی هوافضای سپاه از کویر شاهرود به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تزریق شد. این دومین ماهواره نظامی ایران است که در مدار نزدیک زمین (LEO) قرار می‌گیرد. نور۲ که ماهواره‌ای سنجشی و شناسایی است با سرعت 6/7 کیلومتر بر ثانیه و ۴۸۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گرفت. امروز و با پرتاب این ماهواره، جمهوری اسلامی تاکنون صاحب دو ماهواره نظامی در مدار نزدیک زمین است. پیش از این ماهواره نور-۱ در سوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ توسط سپاه پاسداران به فضا پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین تزریق شده بود. باوجود پیش‌بینی‌های عمر یک ساله، ماهواره‌ نور همچنان زنده و فعال است و اطلاعات خود را منتقل می‌کند. 

ایران، نخستین کشور مسلمانی که ماهواره در فضا قرار می‌دهد
فرمانده‌ کل سپاه در مراسم پرتاب این ماهواره در جمع فرماندهان، مسئولان و دانشمندان هوافضای نیروهای مسلح، با تأکید بر اینکه قرار گرفتن در فضا یکی از معیارها و شاخص‌های کشورهای پیشرفته جهان است، افزود: اینکه به نام یک ملت مسلمان و یک نظام اسلامی، در فضای تحریم گسترده بین المللی، فرزندان ملت ایران در سپاه با ایمان و اراده توانستند ماهواره در مدار قرار دهند، افتخار و جهادی بزرگ است. سرلشکر حسین سلامی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نخستین کشور مسلمانی است که ماهواره در فضا قرار می دهد، این اتفاق را غلبه بر اراده‌هایی خواند که می‌خواستند ما را در زمین قفل کرده و عقب‌مانده نگه دارند.
فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران نیز با بیان اینکه این ماهواره ارتقا‌یافته «نور1» است و فناوری به روز و پیچیده‌ای دارد، گفت: اطلاعات بدست آمده از این ماهواره در حوزه‌های عمومی و دفاعی کاربرد دارد و امکان شناسایی و رصد پدیده‌های محیطی و بلایای طبیعی از ارتفاع 500 کیلومتری زمین با این ماهواره فراهم می‌شود. سردار علی جعفر‌آبادی درباره وضعیت ماهواره نور 1 هم گفت: با گذشت دو سال از پرتاب، همچنان فعال است و تاکنون 10 هزار بار دور زمین چرخیده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا یک‌سال دیگر در فضا می‌ماند. سردار جعفر‌آبادی در پایان با اشاره به برنامه‌های آینده سپاه در حوزه تحقیقات فضایی اظهار کرد: سلسله‌ای از ماهواره‌های نور را در سال‌های آینده پرتاب خواهیم کرد و برنامه فضایی کل کشور که ما هم جزوی از آن هستیم، این است که در مدار لئو تثبیت شویم و ماهواره‌های مختلف علمی، تحقیقاتی و دفاعی را در این مدار قرار دهیم و سپس در مدار 36 هزار کیلومتری زمین که مورد تأکید مسئولان عالی نظام است، قرار بگیریم. 

مأموریت سه‌ساله نور2
پرتاب این ماهواره اما واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت. وزیر ارتباطات روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی نوشت: ماهواره نور۲ که نخستین سیگنال‌های آن توسط ایستگاه‌های زمینی با موفقیت دریافت شد، ماهواره‌ای سنجشی – شناسایی است که هر ۹۰ دقیقه به دور زمین گردش خواهد کرد و در هر شبانه روز ۱۶ بار از فراز سپهر ایران زمین می‌گذرد و مأموریتش حداقل سه سال ادامه خواهد داشت. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در واکنش به قرار گرفتن ماهواره نور۲ در مدار ۵۰۰ کیلومتری، اعلام کرد: رؤیت جهان از فضا با ماهواره‌های ایرانی، یک دستاورد بزرگ راهبردی است. نور یک هم همچنان تصاویری با کیفیت به ایران مخابره می‌کند. 
گفتنی است پرتاب اخیر در حالی انجام می‌شود که رسانه های غربی در دو روز گذشته با انتشار تصاویری از سکوی پرتاب سوخته‌ای در پایگاه فضایی امام خمینی سمنان در تلاش بودند این‌گونه وانمود کنند که ایران پرتاب ناموفقی داشته است. با وجود این، اعلام پرتاب موفق ماهواره و تزریق آن به مدار، مانند آب سردی بر پیکره دشمنان ایران اسلامی بود. آن‌ها پیش از این و هنگام پرتاب ماهواره نور 1 هم تلاش کردند آن را اقدامی کوچک شمرده و برخی مقامات غربی آن را «وب کمی» معلق خواندند، اما در ادامه مقامات صهیونیست بر اهمیت اقدامات فضایی ایران صحه گذاشتند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه