حل مسائل اقتصادی پنج استان شرقی در یک دبیرخانه مشترک

حل مسائل اقتصادی پنج استان شرقی در یک دبیرخانه مشترک

یکی از موضوعات مطرح شده در نخستین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی سال جاری که اواخر فروردین برگزار شد، موضوع تشکیل و حضور خراسان رضوی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی شرق کشور و فواید آن برای استان بود که مورد تأیید استاندار خراسان رضوی قرار گرفت.


رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ضمن بیان این موضوع گفت: با توجه به محدودیت زمانی در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مرکزی در تهران که با حضور وزیر اقتصاد به صورت یک بار در ماه برگزار می‌شود، طرح و حل مسائل همه شوراهای گفت‌وگوی استان‌ها زمانبر است. بنابراین یکی از راهکارها طرح مسائل مشترک استان‌ها با هم و تصمیم‌گیری  برای حل آن‌هاست.
علی‌اکبر لبافی ادامه داد: اواخر سال 1401 دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، به شورای مرکزی، تشکیل دبیرخانه شورای گفت‌وگوی شرق کشور را پیشنهاد کرد که مورد استقبال قرار گرفت و تشکیل نخستین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی شرق کشور به دبیرخانه خراسان رضوی تفویض و در اجرای مکاتبات و اجازه صادر شده خراسان رضوی مورد سنجش برای استان‌های شرق کشور قرار گرفت که تاکنون حدود 6 جلسه مشترک اثرگذار این منطقه توسط دبیرخانه‌ها برگزار شده و تهران هم در جریان برگزاری روند این جلسات بوده است.
وی ضمن اشاره به ویژگی‌های مشترک پنج استان شرق کشور تصریح کرد: وجه مشترک مسائل توسعه استان‌های شرق کشور زیاد است و حل یک موضوع آن‌ها بر استان‌های دیگر اثر دارد. به عنوان مثال اگر مسائل گمرک ماهیرود در خراسان جنوبی حل و فصل شود، به تبع آن بر حل امور گمرک دوغارون در خراسان رضوی هم مؤثر است و به نوعی هدف از تشکیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی شرق تسریع در بررسی، تجمیع و رفع مشکلات اقتصادی این استان‌هاست.
لبافی در ادامه توضیح داد: درصد توسعه و پیشرفت در استان‌های شرقی در یک اندازه و به نسبت سایر نقاط کشور پایین است. به عنوان مثال با وجود اینکه این استان‌ها در زمینه تجارت خارجی نقش اساسی دارند؛ اما درصد بهره‌مندی آن‌ها از بزرگراه‌ها و آزاد‌راه‌ها نسبت به بقیه مناطق کشور به ویژه غرب چه از نظر کیفیت و چه از نظر کمیت بسیار متفاوت و پایین به شمار می‌رود.
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در خصوص نحوه برگزاری جلسات این دبیرخانه نوپا تصریح کرد: دبیرخانه شرق کشور به صورت دوره‌ای در پنج استان تشکیل می‌شود. به عبارتی دیگر هر سال یکی از این پنج استان مسئولیت دبیرخانه مرکزی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی شرق کشور را عهده‌دار خواهد شد و تعداد جلسات این شورا دو مرتبه در سال با حضور استانداران این پنج استان است.  
لبافی جلسات مشترک میان استانداران و رؤسای اتاق‌های بازرگانی استان‌های سیستان و بلوچستان، گلستان، خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی را هر 6ماه یک بار اعلام کرد و گفت: این جلسات به عنوان جلسات اصلی برگزار می‌شود و جلسات دبیرخانه‌ها متناسب با موضوع مشترک استان‌ها به صورت مجازی تشکیل خواهد شد.
وی افزود: در ادامه و پس از طرح موضوع تشکیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی شرق کشور، دبیرخانه مرکزی نوشتن دستورالعمل کشوری را خواستار شد و دبیرخانه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ضمن نوشتن دستورالعمل و بنا به نظر دبیرخانه مرکزی آن را به سایر استان‌ها طی یک جلسه ویدئوکنفرانسی معرفی کرد که در نهایت با استقبال برخی از آن‌ها مواجه شد؛ اما به دلیل اینکه بعضی از استان‌های دیگر ملاحظاتی در مورد تشکیل شوراهای گفت‌وگوی منطقه‌ای داشتند، در سطح کشور محقق نشد.
لبافی تصریح کرد: موافقت استان‌ها برای تشکیل قطعی این دبیرخانه وجود دارد و تنها امضای توافق‌نامه رسمی آن مانده که این توافق‌نامه یا در نمایشگاه اکسپو تهران به امضای استانداران و رؤسای اتاق‌های بازرگانی پنج استان شرقی خواهد رسید یا در نخستین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که به میزبانی خراسان رضوی و در مشهد برگزار خواهد شد، این توافق رسمی به امضا می‌رسد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین فایده تشکیل این دبیرخانه ایجاد اتفاق‌نظر برای توسعه در شرق است؛ موضوع مهمی که اگر به صورت همزمان توسط دولت و بخش خصوصی و در پنج استان شرقی دنبال شود، در سال‌های آینده شاهد اثرگذاری آن خواهیم بود.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی  

برچسب ها :
ارسال دیدگاه