نعمت و لذت «کارگری» برای امام رضا(ع)

قدس با تعدادی از کارگران نمونه شرکت داروسازی ثامن به مناسبت هفته کار و کارگر گفت‌وگو کرد

نعمت و لذت «کارگری» برای امام رضا(ع)

در هفته گذشته و به مناسبت هفته کار و کارگر تعداد زیادی از اقشار مختلف کارگران کشور به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند و ایشان به اهمیت موضوع کار و کارگر از دیدگاه اسلام ناب محمدی و تفاوت آن با مکاتب و دنیای مادی جهان امروز پرداختند.


​​​​​​​مطابق فرمایش رهبر فرزانه انقلاب، اسلام به مقوله کار و کارگر به عنوان یک موضوع ارزشی، قابل احترام و بااهمیت می‌نگرد. با این توصیف کارگران یکی از مهم‌ترین عناصر و نیروهای انسانی ارزشمند در جامعه اسلامی به شمار می‌آیند. 
اما در این میان، کار کردن برای کارفرمایی با ویژگی‌های خاص و بی‌نظیر در دنیا همچون وجود مقدس ابوالحسن الرضا(ع) در دستگاه و نهاد آستان قدس رضوی و شرکت‌ها و مؤسسه‌های تابعه آن از اهمیت و قداست دیگری برخوردار است. اینجا شخصیتی کارفرماست که نظیرش به جز در میان حضرات معصومین(ع) جای دیگری وجود ندارد. به مناسبت هفته کار و کارگر، بخش‌هایی از سخنان تعدادی از کارگران نمونه شرکت داروسازی ثامن وابسته به بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس را می‌خوانید.

اینجا همه کارگر امام رضا(ع) هستند
«ملیحه منتظرالمهدی» 49 ساله دارای مدرک دکترای رشته شیمی تجزیه بوده و هم اکنون رئیس آزمایشگاه شیمی (آنالیتیک) در شرکت داروسازی ثامن است. او 23سال سابقه کار در این شرکت دارد و امسال از سوی مدیران و مسئولان این شرکت به عنوان کارگر نمونه انتخاب شده است.
وی می‌گوید: مفاهیم «کارمند»، «کارگر»، «خدمت‍گزار» و «خادم» از نظر عرفی مرزبندی‌های مشخصی دارد، اما در دستگاه مقدس منسوب به حضرت ثامن الحجج(ع) همه این واژه‌ها و دایره معنایی‌شان، رنگ می‌بازند، اینجا همه نوکر و کارگر امام رضا(ع) هستند.
این کارگر نمونه ادامه می‌دهد: من خوشحالم به عنوان یک کارگر و نیروی کار، سهم کوچکی در رشد و پیشرفت ایران اسلامی و افزایش تولید در این کشور دارم. به نظر من کارفرمای موفق و خوب در هر مجموعه، سازمان، دستگاه و نهاد کسی است که به امور مرتبط با کارگران مجموعه خود اشراف داشته و در راستای بهبود کار و رفع مشکلات کارگران تلاش کند.
منتظرالمهدی به اهمیت موضوع کار و کارگر در کشور اشاره کرده و می‌افزاید: مطابق فرمایش رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، حیات یک ملت مرهون کار و کارگر بوده و رهبر فرزانه انقلاب هم در دیدار با اقشار مختلف کارگران، آنان را رکن اصلی کار و جهش تولید دانسته و بر اهمیت این موضوع تأکید کردند.
وی بیان می‌کند: من خبر نداشتم به عنوان کارگر نمونه در این شرکت انتخاب شده‌ام، ولی اگر هم انتخاب نمی‌شدم، باز هم معتقد بودم و هستم هر کارگر یا هر شخص دیگری که براساس شرح وظایف خود و به خاطر رضای خداوند، تلاش صادقانه کند و مسئولیتی که به او سپرده‌اند را درست و صحیح انجام دهد، شخص نمونه‌ای است. البته که انتخاب اشخاص از نظر اداری و سازمانی و از نظر مفاهیم کاری و عملکرد‌های مربوط در دستگاه‌ها و سازمان‌های گوناگون، شاخص‌ها و معیارهای خاص خود را دارد. 
این کارگر نمونه یادآور می‌شود: کارگری برای امام رضا(ع) نعمت بزرگی است که باید قدرش را بدانیم.

بهترین «کارفرمای دنیا» را داریم
«سیدمحمد حسینی» 39ساله کارشناس فنی شرکت داروسازی ثامن است. وی کارشناس ارشد رشته مهندسی برق (گرایش الکترونیک) بوده و 6سال سابقه کار در واحد فنی این شرکت را دارد. او نیز در سال جاری به عنوان کارگر نمونه در این شرکت انتخاب شده است. وی همچنین موفق به اجرای پروژه «طراحی و نصب مانیتورینگ پمپ‌های وکیوم» در خط تولید محصولات شرکت داروسازی ثامن شده است. 
خودش درباره این طرح می‌گوید: پمپ‌های وکیوم یکی از ابزارهای لازم برای تأمین سیال وکیوم برای خطوط تولید در صنعت به شمار می‌رود. وکیوم در صنعت دارو، مجموعه و سیستمی است که تخلیه کامل هوا از داخل محصولات دارویی را بر عهده دارد. در صنعت داروسازی و با توجه به شاخص‌ها و استانداردهای جی‌اِم‌پی (استانداردهای صنعت داروسازی)، این پمپ‌ها باید در خارج از سالن‌ها و خطوط تولید قرار داشته باشند. با راه‌اندازی این پروژه ما هم اکنون می‌توانیم برای بررسی و رصد این پمپ‌ها، با استفاده از سیستم مانیتورینگ از داخل سالن‌های تولید، پمپ‌های وکیوم را رصد، بررسی و پایش کنیم.
حسینی می‌افزاید: به لطف خداوند و عنایت‌های امام هشتم(ع) و با تلاش همکارانم در این شرکت، طراحی و نصب این پروژه موجب افزایش بهره‌وری و راندمان بالا، افزایش سرعت و کیفیت تولید، کاهش توقف‌های دستگاه‌های تولیدی، افزایش راندمان نیروی انسانی، صرفه‌جویی 70درصدی در هزینه‌ها و... شده است.
این کارگر نمونه با اشاره به لحظات به ثمر نشستن این پروژه یادآور می‌شود: حس و حال خوبی بود، همین که در دستگاه امام رضا(ع) توانستم خدمت کوچک و ناچیزی انجام دهم، خیلی برایم ارزشمند است. امیدوارم کارفرمای حقیقی و واقعی ما یعنی وجود مبارک امام رضا(ع) از ما راضی باشند. راستش را بخواهید یک حرفی را می‌خواهم بدون تعارف و رودربایستی بیان کنم و آن اینکه خدا را هزاران بار و بیشتر باید شکر کنیم که کارفرمای ما حضرت ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا(ع) است. لذت کار کردن برای امام رضا(ع) بیان کردنی و قابل توصیف نیست. خدا این نعمت و لذت را تا پایان عمر و زندگی دنیوی و در سرای آخرت از ما نگیرد، ما نان کارگری امام رضا(ع) را می‌خوریم، ما نوکر و کارگر فنی آقا امام هشتم(ع) هستیم، ما بهترین کارفرمای دنیا را داریم که صاحب کرامت و رحمت است.
او در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه کارگر نمونه چه کسی است، اظهار می‌کند: کارگری از جمله مشاغل شریف و گرانقدر است. کار و کارگر است که در کنار سایر عوامل موجب رشد و تعالی کشور می‌شود. محصولات به دست کارگران تولید می‌شوند، کارگر نمونه شخصی است که به مقوله کار و کارگری به دیده یک شغل شریف و ارزشمند بنگرد. به نظر من، آن کارگر و نیروی کاری، نمونه و برگزیده است که برای خشنودی خداوند و بر اساس نیت خالص کار خودش را ارزشمند دانسته و با تلاش و همتش مشکلی از مشکلات محیط کار خود و جامعه را برطرف کند.

کار برای امام رضا(ع) بازنشستگی ندارد 
«مریم افشارزاده» 57 ساله دارای مدرک تحصیلی دکترای علوم دارویی بوده و 30 سال سابقه کار در شرکت داروسازی ثامن دارد. وی هم اکنون مدیر بازاریابی، فروش و صادرات در این شرکت است و به خاطر خدمات و تلاش‌های صادقانه و همتش برای پیشبرد اهداف و سیاست‌های راهبردی شرکت و انجام بازاریابی و فروش مناسب محصولات شرکت، به عنوان کارگر نمونه در این شرکت انتخاب شده است. وی درباره کار خود و همکارانش اظهار می‌کند: من و همکارانم در بخش مدیریت فروش و بازاریابی همچون مرزداران یک مرز مهم یعنی مرز داخل و خارج سازمان هستیم. باید از وضعیت داخل شرکت مطلع و وضعیت خارج از شرکت را هم به خوبی بشناسیم. اگر فروش متوقف شود، تولید هم متوقف می‌شود. ما در این مدیریت همواره تلاش می‌کنیم به موضوعاتی مانند کیفیت مناسب محصول، تحویل به موقع محصول به مشتریان با کیفیت به‌روز و قیمت مناسب، حمایت و پشتیبانی از فروش مناسب و در نهایت رضایتمندی مشتریان بیندیشیم.
مطابق قوانین اداری و سازمانی، او هم اکنون به دوران بازنشستگی رسیده اما خودش اعتقاد دیگری داشته و می‌گوید: از نظر سن و سال و همچنین قوانین اداری و سازمانی، هر شخص کارمند، مدیر، کارگر و... روزی باید از مجموعه، سازمان، نهاد، شرکت و مؤسسه‌ای که در آنجا کار می‌کند، بازنشسته شود، اما کار کردن در دستگاه امام رضا(ع) حسابش با بقیه جاها تفاوت می‌کند.
این کارگر نمونه ادامه می‌دهد: من 30 سال و شاید هم کمی بیشتر در این شرکت کار کرده‌ام. خدا را شکر که در دستگاه منتسب به امام مهربانی‌ها و مظهر لطف و کرامت، حضرت امام رضا(ع) کار کردم. البته همه این‌ها را مدیون لطف پروردگار متعال و الطاف امام هشتم(ع) هستم. امیدوارم خدمات و کارهای همه عاشقان و دلباختگان امام رضا(ع) مورد قبول و پذیرش آن حضرت قرار گیرد.
افشارزاده در خصوص نگاه و دیدگاهش در زمینه کار کردن برای امام هشتم(ع) بیان می‌کند: صاحب، مالک و کارفرمای همه اداره‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های آستان قدس رضوی، وجود مقدس امام رضا(ع) است. ما ریزه‌خور خوان با برکت و کفایت امام هشتم(ع) هستیم. اینکه ما بدانیم در چه دستگاه و تشکیلاتی و منتسب به چه کسی کار می‌کنیم و برای چه شخصیتی، یعنی وجود مبارک امام رضا(ع) کار می‌کنیم، اهمیت زیاد دارد. 
وی در بخش دیگری از سخنانش و خطاب به جامعه کارگری به ویژه بانوان کارگر می‌گوید: کار خود را با عشق و تعهد و همراه با مسئولیت‌پذیری و داشتن اخلاص و به صورت صادقانه انجام دهید. به همه دوستان و هموطنان عزیزم اعلام می‌کنم فقط پول و درآمد و حقوق ماهیانه رزق و روزی ما نیست، بلکه برکت و اثربخشی هر چیزی که وارد زندگیمان می‌شود از نظر برآیند ورودی و خروجی زندگی ما هم بسیار مهم است.
این کارگر نمونه در پایان سخنان خودش تأکید می‌کند: یک روزی همه باید از نظر اداری و سازمانی بازنشسته شوند اما لذت شیرین خدمت و کار کردن برای بدست آوردن رضایت امام هشتم(ع)، بازنشستگی ندارد. او معتقد است تمام لحظات شیرین کار کردن در تشکیلات منتسب به امام رضا(ع) از جمله بهترین دوران و لحظات عمر و زندگی‌اش محسوب می‌شود.


خبرنگار: محمــدحسیــن مـروج کاشانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه