عزت و آبرویم از  حضرت رضا(ع) است  

خادم پیشکسوت بارگاه منور رضوی:  

عزت و آبرویم از  حضرت رضا(ع) است  

خادم پیشکسوت آستان مقدس حضرت رضا(ع) عزت و آبروی خود را به دلیل خادمی بارگاه منور رضوی و خدمت به زائران حضرت می‌داند.


به گزارش آستان‌نیوز، تأسی به مولا و ولی نعمتمان امام رئوف(ع) سبب شده است خادمان بسیاری در بارگاه منور رضوی به جرگه نیکوکاران بپیوندند. 
سید علی‌اصغر هاشمی یکی از خدام نیکوکار حرم مطهر رضوی است که توفیق خدمت به زائران حضرت رضا(ع) را از سال ۵۴ یعنی پیش از انقلاب اسلامی تاکنون داشته است. در ادامه لحظاتی را با ایشان به گفت‌وگو می‌نشینیم. 
 
از ابتدا در چه بخش‌هایی از حرم مطهر رضوی فعالیت می‌کردید و اکنون در چه بخشی از حرم منور رضوی خدمت می‌کنید؟
از همان ابتدا در بخش خدمه آستان قدس رضوی مشغول به کار شدم و از سال۹۴ در بخش اشراف و ارزیابی حرم مطهر رضوی به صورت افتخاری مشغول به خدمت هستم. 

چرا از شما به عنوان خادم نیکوکار یاد می‌شود؟
سال‌هاست افراد زیادی از راه‌های دور و نزدیک مراجعه می‌کنند که نیازمند کمک هستند؛ برخی نسخه‌ای دارند که هزینه پرداخت آن را ندارند، برخی نیازمند تأمین هزینه عمل بیمارستان و برخی نیازمند آزادی عزیزانشان از زندان هستند. 
عده‌ای اشتیاق زیارت برای نخستین بار را دارند و برخی ممکن است پول برگشت به شهر و دیار خود را نداشته باشند، از همین رو ما هم تلاش می‌کنیم تا جایی که امکان داشته باشد گره‌ای از مشکلات این عزیزان برداریم البته همه این‌ها پس از تحقیق و بررسی و به لطف حضرت رضا(ع) انجام می‌شود. 

در سال‌هایی که در آستان حضرت رضا(ع) خدمت می‌کردید عنایتی از ایشان دیده‌اید؟
بله، بسیار زیاد. درهای بسته بسیاری به لطف و عنایت ایشان گشوده شده است. گاه افرادی هستند که نیمه‌های شب از راه‌های دور و نزدیک و حتی خارج از ایران با ما تماس می‌گیرند و التماس می‌کنند گوشی را به سمت بارگاه منور رضوی بگیریم تا با حضرت درددل کنند اما هنوز یک ساعت نگذشته مجدد تماس می‌گیرند، می‌گویند لطفاً گوشی را سمت آقا بگیرید می‌خواهم از ایشان تشکر کنم؛ چراکه اجابتم کردند. 

از آغازین روزهای خدمتتان تعریف کنید و اینکه چگونه به آستان قدس رضوی راه یافتید. 
من در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شدم و از همان ابتدا هفته‌ای یک یا دو روز به حرم مطهر می‌آمدم و هنگام تحصیل از مراسم حرم مطهر رضوی عکاسی می‌کردم تا اینکه انقلاب شد و پس از انقلاب سرپرست جدید خدمه با هر کسی که حکم نداشت خداحافظی می‌کرد من هم ناامید شدم به حضرت(ع) متوسل شدم اما الحمدلله سرپرست جدید به من چیزی نگفت و مدت‌ها به همین شکل خدمت می‌کردم تا اینکه با کمک دوستان و به صورت پدر فرزندی نایب خادم دیگری شدم و کم‌کم پس از چند سال حکم تشرفی نصیبم شد. 

خاص‌ترین ایام در طول خدمت برای شما چه زمانی بود؟
در دوران کرونا به دلیل تعطیلی حرم مطهر رضوی ما سخت‌ترین ایام را تجربه کردیم. در این ایام به دلیل عدم حضور زائران در صحن و سرای رضوی دل‌گرفتگی خاصی برای خادمان در حرم منور موج می‌زد و گاهی اوقات تنهایی نزدیک ضریح می‌رفتم و از حضرت(ع) می‌خواستم هر چه زودتر این شرایط بگذرد و میزبان زائران باشیم.

پس از این همه سال خدمت، همچنان شور و اشتیاق روزهای ابتدایی خدمتتان را دارید؟
وقتی یک پیرمرد را سوار صندلی چرخدار می‌کنم و به سمت ضریح می‌برم دعای او برایم بسیار ارزشمند است و من عزت و آبروی خودم را مدیون حضرت رضا(ع) هستم. 

خدمت از نظر شما چیست؟
خدمت از نظر من یعنی جلب رضایت زائران. زائر نباید از ما ناراحت شود بنابراین برای جلب رضایت زائران هر کاری که نیاز است انجام می‌دهم و عشق خدمت به زائران حضرت رضا(ع) سبب می‌شود کارهایی را که در منزل رغبتی به انجام آن‌ها ندارم، در حرم مطهر حضرت(ع) با عشق و علاقه‌ انجام دهم.
مثلاً اگر بچه‌ای حرم مطهر را کثیف کند ممکن است مادر آن بچه ناراحت شود و حتی او را تنبیه کند اما ما از تنبیه مادر ناراحت می‌شویم و می‌گوییم این وظیفه ماست و حتی به آن کودک و مادرش شکلات نیز می‌دهیم.

 تصور می‌کنید خدمت در این آستان را می‌توانید با کار یا چیز دیگری عوض کنید؟ 
به نظر من چیزی بالاتر از نوکری حضرت رضا(ع) نیست و اگر روزی توفیق خدمت از من سلب شود حتماً به تفکر می‌پردازم که کجای عمل من مشکل داشته که توفیق خدمت از من سلب شده‌ است. من تجربه خدمت در پیش از انقلاب شکوهمند و پس از آن را در حرم مطهر رضوی داشته‌ام. شکر خدا در این سال‌های خدمت، حرم مطهر از نظر آراستگی بسیار خوب شده و خدماتی هم از جمله صندلی چرخدار، مکانیزه شدن تنظیف و... به حرم مطهر رضوی اضافه شده و با توسعه اماکن متبرکه رضوی خدمت‌رسانی به زائران به لحاظ کیفی و کمی ارتقا پیدا کرده است که حقیقتاً بسیار ارزش دارد. امیدوارم ما خادمان با این تغییرات هر چه بهتر و بیشتر بتوانیم به امر خدمت بپردازیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه