نظارت؛ حلقه مفقوده فعالیت مدارس فوتبال در مشهد

مدیران باشگاه‌های مجوزدار از نبود مدیریت گلایه دارند

نظارت؛ حلقه مفقوده فعالیت مدارس فوتبال در مشهد

شروع سال جدید و فراهم شدن شرایط آب و هوایی مناسب، خانواده‌ها و فرزندانشان را به حضور بیشتر در کلاس‌های آموزشی و میادین ورزشی راغب می‌کند.


​​​​​​​این رغبت البته با فرارسیدن تابستان و اوقات فراغت فرزندان بیشتر می‌شود. یکی از پرمخاطب‌ترین کلاس‌های آموزشی، آن هم در میان پسران، نام‌نویسی در مدارس فوتبال است. همان طور که از نام این مدارس پیداست، باید آموزش‌های مربوط به ورزش فوتبال را به بچه‌های علاقه‌مند به این رشته ارائه کنند. با این تفاسیر اما طبق آنچه تجربیات نشان می‌دهد، درصد بالایی از این مدارس فقط در تابستان که بازار نام‌نویسی کلاس‌های آموزشی داغ می‌شود، به دنبال پر کردن جیب خود هستند و مسائل اقتصادی خودشان نسبت به آموزش بچه‌ها در اولویت است. متأسفانه حتی برخی از مدارس فوتبال مدارک و مجوزهای لازم برای فعالیت را ندارند و خیلی راحت بدون اینکه برخورد بازدارنده‌ای با آن‌ها صورت بگیرد، از هر فردی که مدعی مربیگری است، برای آموزش بچه‌هایی استفاده می‌کنند که در شرایط سنی خاصی قرار دارند.
اتفاقات تلخ اخلاقی گاهی در حواشی برخی مدارس رخ می‌دهد که بیشتر آن‌ها در مجموعه‌های بدون مجوز دیده شده و این یعنی از اهرم نظارت در برخورد با افراد متخلف کمتر استفاده می‌شود.

فعالیت بدون مجوز 
مربی و مدیر باشگاه عالی حرفه‌ای بابک مشهد در خصوص بررسی شرایط مدارس فوتبال و حواشی آن می‌گوید: وقتی حرف از مدرسه فوتبال به میان می‌آید؛ یعنی باید در تمام فصل‌های سال فعالیت کند نه اینکه تنها محدود به تابستان باشد. اگرچه بحث مدارس فوتبال در تابستان با آنچه که در واقعیت وجود دارد، متفاوت است.
محسن سخن‌سنج ادامه می‌دهد: با تعطیلی مدرسه‌ها در تابستان درخواست برای حضور و نام‌نویسی در مدارس فوتبال افزایش می‌یابد. برخی از افرادی که در طول سال هیچ فعالیتی ندارند، از این فرصت سوءاستفاده کرده و اقدام به راه‌اندازی مدرسه فوتبال می‌کنند. حتی در موارد زیادی بدون مجوز فعالیت دارند که این موضوع نظارت بیشتری را می‌طلبد؛ چون ممکن است اتفاقاتی بیفتد که جبرانش سخت باشد.
وی می‌افزاید: قوانین مربوط به فعالیت مدارس فوتبال معمولاً خیلی دیر از سوی متولیان هیئت فوتبال اعلام می‌شود که این نیز در سوءاستفاده سودجویان بی‌تأثیر نیست. در موضوع دریافت شهریه نیز به طور مثال اگر نرخ اعلام شده 2 یا 3 میلیون تومان بوده، بسیاری از آن‌ها که مجوز ندارند، با اضافه کردن یکی دو ویژگی به خدماتشان که خیلی از آن‌ها نیز ارائه نمی‌شود، رقمی بالاتر از دو برابر نرخ تعیین شده از خانواده‌ها می‌گیرند.
سخن‌سنج با اشاره به تخلفاتی که گاهی در حواشی مدارس فوتبال اتفاق می‌افتد، می‌گوید: به اعتقاد من به دلیل اینکه سیستم یکپارچه و گسترده‌ای برای نظارت بر عملکرد مدارس فوتبال وجود ندارد، باید مانند مدارس آموزش و پرورش سیستم اولیا و مربیان در مدرسه‌های فوتبال پیاده شود تا بتوان در بحث نظارت به ویژه در مسائل اخلاقی قاطعیت بیشتری به خرج داد.

نظارتی که وجود ندارد
مدیر باشگاه سایپای مشهد و یکی از پیشکسوتان فوتبال در این باره به قدس می‌گوید: به اعتقاد من مدارس فوتبال هویت اصلی خودشان را از دست داده‌اند؛ زیرا به هر جای مشهد که سر بزنیم، می‌بینیم یک نفر که اغلب برای اهالی فوتبال ناشناخته است، تیمی تشکیل داده و ادعای مدیریت و برگزاری کلاس فوتبال را دارد. در این شرایط همین فرد با افرادی که سال‌ها در امر آموزش فوتبال در طول سال فعالیت داشته و کارشان کاملاً قانونی و مجوزدار است، فرقی ندارد و هیچ برخوردی نیز با او صورت نمی‌گیرد. با اینکه کمیسیون ماده 5 هم وجود دارد؛ اما نظارت نمی‌شود. 
احمد زینلی ادامه می‌دهد: نظارت اداره کل ورزش و جوانان و هیئت فوتبال باید فراتر از این باشد. با دو نفر نیرویی که از اداره کل مأمور شده‌اند، نمی‌توان کل مشهد را پوشش داد. اگر نظارت درست شود، هم مدارس غیرمجاز و بدون مجوز جمع می‌شوند و هم مدارسی که قانونی کار می‌کنند، بهتر به مردم معرفی می‌شوند؛ کاری که تاکنون انجام نشده و زحمتکشان اصلی معرفی نمی‌شوند.

مدارس فوتبالی که یک‌شبه تشکیل می‌شوند!
مدیر باشگاه ابومسلم ثامن که سابقه طولانی در مدیریت باشگاهی دارد، در این خصوص می‌گوید: مسئله‌ای که متأسفانه در بحث مهمی مثل مدیریت مدارس فوتبال دیده نمی‌شود، موجب شده شرایط برای سوءاستفاده خیلی‌ها فراهم شود. همچنین حساسیت کمی نسبت به ورود افرادی که اغلب آن‌ها فقط به دنبال درآمدزایی از طریق فوتبال هستند، وجود دارد. پرسش این است چرا برای مدیریت مدارس فوتبال، افراد نیاز به گرفتن عدم سوءپیشینه ندارند. اگر فردی پیشکسوت باشد، مگر کفایت می‌کند؟ چرا شرایط روحی و روانی او بررسی نمی‌شود؟
علی اصغر رحیمی ادامه می‌دهد: برخی افراد کوچک‌ترین فعالیت فوتبالی در طول سال ندارند و متأسفانه در تابستان و زمان اوقات فراغت دانش‌آموزان یادشان می‌آید باید مدرسه فوتبال راه‌اندازی کنند. معلوم می‌شود این‌ها فقط به دنبال پول و خالی کردن جیب مردم هستند. حالا با این وضعیت و بی‌مجوز بودن بیشتر آن‌ها چه باید کرد؟ چرا یک بار برای همیشه با این افراد برخورد صورت نمی‌گیرد و جلو آن‌ها گرفته نمی‌شود؟
وی می‌افزاید: متأسفانه مدارس فوتبال و باشگاه‌هایی که سال‌ها در زمینه فوتبال فعالیت می‌کنند و فعالیتشان قانونی و همراه با مجوز است، از سوی متولیان فوتبال حمایت نمی‌شوند. حتی گاهی مورد کارشکنی قرار می‌گیرند. 
رحیمی بیان می‌کند: باید حتماً برای فعالیت مربیان در مدارس فوتبال حساسیت بالایی به خرج داد و استعلام‌های کامل گرفته شود تا شاهد اتفاقات ناگوار اخلاقی و... در مدارس فوتبال نباشیم. حتی باید از پیشکسوتان فوتبال به عنوان مدیر فنی بهره برد تا از تجربه و دانش آن‌ها نیز استفاده شود.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه