ترور اعضای حزب‌الله تحمل نخواهد شد

پیام اهداف دور جدید عملیات پیچیده اطلاعاتی مقاومت در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی

ترور اعضای حزب‌الله تحمل نخواهد شد

چهارشنبه هفته گذشته برابر با 17 آوریل، حزب‌الله یک‌سری عملیات نظامی کیفی را در بخش غربی مرز لبنان و فلسطین اشغالی آغاز کرد و این عملیات‌ها با حمله‌ای پیچیده با استفاده از موشک‌های هدایت‌شونده و یک پهپاد مملو از مواد منفجره که مقر یگان شناسایی اسرائیل در روستای «عَرب الارَمْشه» در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد، به اوج خود رسید. گرچه رسانه‌های صهیونیستی با سانسور خبری در ابتدا مدعی زخمی شدن 6نظامی در این عملیات شدند اما در نهایت اعتراف کردند در این حمله 18نفر از جمله یک ژنرال ارتش کشته و زخمی شدند.


بهت صهیونیست‌ها از توانایی حزب‌الله
در روز‌های اخیر نیز حزب‌الله حملات قابل توجه دیگری را در مرز شمالی فلسطین اشغالی انجام داد. حمله به پادگان برانیت با موشک قدرتمند بورکان و پرتاب موشک الماس 3 به سمت واحد کنترل هوایی پایگاه مرون، نخستین مورد استفاده گزارش شده از این موشک با برد بیش از 10کیلومتر بود؛ این حمله همچنین یک رادار AN/TPQ37 را که یک رادار برای شناسایی پرتابه‌ها و شناسایی منشأ آن‌هاست، منهدم کرد.
عملیات «عَرب الارَمْشه» به دقت توسط رسانه‌های اسرائیلی، هم از لحاظ تاکتیک‌های به کار رفته توسط حزب‌الله و هم از منظر نحوه پاسخ‌های اسرائیل، مورد تحلیل قرار گرفت؛ کانال 12 اسرائیل، به‌ویژه بر دو نکته مهم در این باره اشاره کرد: نخست، حزب‌الله به سرعت از درگیری‌های گذشته درس می‌گیرد و تاکتیک‌ها و سلاح‌های جدیدی را وارد میدان جنگ می‌کند. این امر با استقرار موشک‌های سنگین بورکان علیه پایگاه‌های ارتش اسرائیل، نشان‌دهنده تغییر در رویکرد و نشان دادن توانایی آن در نوآوری و به‌کارگیری فناوری‌های جدید در سناریوهای جنگی است. دوم، توانایی جنبش مقاومت لبنان برای ترکیب مؤثر چندین سیستم تسلیحاتی به‌طور همزمان برای هدف قرار دادن یک مکان خاص نیز مورد توجه قرار گرفت. این راهبرد با هدف غلبه بر اقدامات دفاعی دشمن و به حداکثر رساندن تأثیر آن صورت گرفته است.
 اساساً، رسانه‌های عبری، تصویری از نگرانی در مورد راهبردهای نظامی کنونی ارتش اسرائیل و اثربخشی آن‌ها ترسیم می‌کنند. اکنون مجموعه‌ای از بررسی‌ها به این نتیجه می‌رسد نه یورش‌های عمیق به خاک لبنان و نه هدف قرار دادن قابلیت‌های عملیاتی حزب‌الله مانع دسترسی و استفاده این سازمان از تسلیحات پیشرفته یا اجرای حملات هماهنگ نشده است. قابلیت‌های اطلاعاتی حزب‌الله به‌وضوح قوی است و در طول سالیان متمادی پرورش یافته است. عملیات «عَرب الارَمْشه» و عملیات‌های بعدی حزب‌الله نمونه قانع‌کننده‌ای برای نشان دادن این قابلیت‌هاست. 

هدف چیست؟
هدف نخست حزب‌الله از آغاز این دست عملیات‌ها، رساندن این پیام جدی به اسرائیل بود که کشتار هدفمند اعضای حزب‌الله به هیچ عنوان تحمل نخواهد شد؛ چنان‌که حملات واکنشی مقاومت به‌طور مشخص با ترور رزمندگان آن در روستاهای عین بعل و چهابیه در روزهای اخیر انجام شد.
اما مقاومت در عملیات عَرب الارَمْشه و سایر حملات اخیر، دستیابی به چندین هدف از طریق حمله ترکیبی را دنبال کرده است؛ این اهداف شامل ایجاد نوعی بازدارندگی در برابر ترور مبارزان مقاومت توسط اسرائیل و تأکید بر تمرکز مقاومت بر ضربه زدن به اهداف مهم و با ارزش برای وارد کردن خسارات قابل توجه است. 
علاوه بر این، حزب‌الله در این عملیات‌ها توانایی خود را در جمع‌آوری اطلاعات دقیق ثابت کرد که به آن امکان داد مکان‌های حساس و راهبردی دشمن را مشخص کند. از طرفی تشدید فعالیت‌های مقاومت لبنان با هدف تعیین خطوط قرمز و 
حد و مرز برای ارتش اشغالگر است که به راهبرد ترور و حملات خود علیه غیرنظامیان لبنانی و مناطق کشاورزی دولتی ادامه داده است.
 در نهایت این اقدامات حزب‌الله از سوی جبهه لبنان، برای تقویت و حمایت از مقاومت در نوار غزه طراحی شده است و حزب‌الله از طریق استقرار تسلیحات و تاکتیک‌های نظامی مختلف، از زمان آغاز طوفان‌الاقصی در سال گذشته، به هدف خود در به چالش کشیدن و مهار تجاوزات اسرائیل به لبنان و در عین حال حمایت همزمان از مقاومت فلسطین در غزه - از نظر سیاسی و نظامی – با قدرت ادامه می‌دهد.

خبرنگار: سید احمد موسوی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه