طاق و رواقی از جنس قرآن

مروری بر آنچه در رواق حضرت زهرا(س) در حرم مطهر رضوی انجام می‌شود

طاق و رواقی از جنس قرآن

از در عبور می‌کنم و با پله‌های برقی به سمت پایین می‌روم، جنس آرامشی که بر فضا حاکم است با دیگر قسمت‌های حرم مطهر رضوی فرق می‌کند. 


کفش‌هایم را تحویل می‌دهم و وارد رواق می‌شوم و به سمت صوت تلاوت قرآن می‌روم. در ردیف‌های منظم بانوان زیادی نشسته‌اند و من هم در ردیفی پشت رحل قرآن می‌نشینم، همه نوبتی قرآن می‌خوانند و خانم‌ها با کودکان خود به نوای دل‌انگیز قرآن گوش می‌دهند. امروز می‌خواهیم با هم به صحن و سرایی برویم که به اسم فاطمه زهرا(س) مزین شده است. رواق حضرت زهرا(س)؛ در این رواق فعالیت‌های زیادی مخصوص زنان، کودکان و نوجوانان انجام می‌شود. 

در این صحن و سرا چه هدفی دنبال می‌شود؟
از کارشناسان قرآنی رواق حضرت زهرا(س) در مورد اهداف ایجاد رواق حضرت زهرا(س) می‌پرسم: «در این رواق اهداف؛ رشد هر چه بیشتر هویت زنان مسلمان، افزایش مشارکت‌پذیری و ارتقای کیفیت حضور معنوی بانوان زائر و مجاور در فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی، نهادینه شدن و جا افتادن سبک زندگی قرآنی و انس با قرآن و سیره حضرت فاطمه(س) برای زنان و تعمیق، ترویج و تسهیل زیارت بانوان زائر در نظر گرفته شده است».  
در ادامه از او می‌پرسم عمده فعالیت‌های رواق شامل چه مواردی است و در پاسخ می‌گوید: «از جمله برنامه‌های مذهبی و فرهنگی متنوعی که در این رواق اجرا می‌شود؛ برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی قرائت قرآن، تدبر در قرآن، تدبر در سیره معصومین(ع)، نهج‌البلاغه و...، کارگاه حفظ قرآن کریم، محافل قرآنی ویژه بانوان، کارگاه قرآنی کودک، کارگاه هنرهای قرآنی شامل خوشنویسی، طراحی، تذهیب و... است». از کارشناس قرآنی که جدا می‌شوم خادمی دیگر را پیدا می‌کنم و با او درباره برنامه‌های روزانه در رواق صحبت می‌کنم و او با لبخند این گونه توضیح می‌دهد: «به غیر از برنامه روزانه کلاس‌های روخوانی قرآن کریم، تجوید در دو سطح مقدماتی و تکمیلی، ترتیل، روان‌خوانی، تدبر در قرآن کریم و تفسیر قرآن و صبح‌ها برنامه محفل قرآنی برگزار می‌شود و در مناسبت‌ها نیز این رواق برنامه‌های ویژه‌ای برای مخاطبان در نظر دارد مثل برنامه‌های محفل ام‌ابیها(س) و مسابقه ریحانه النبی(ع) که در ماه مبارک رمضان انجام شد».

درس و بحث علمی به شیوه ام‌ابیها(س)
ماه رمضانی که گذشت برای ما سراسر خوبی و برکت بود امید داریم خدای متعال خوبی‌هایی که در این ماه کسب کرده‌ایم برای ما حفظ کند. از خانم نجفی، کارشناس قرآنی رواق درباره برنامه‌های ماه مبارک می‌پرسم که ایشان می‌گوید: «در محفل قرآنی که در ماه مبارک از ساعت 9صبح برگزار می‌شد برنامه‌های مختلفی مثل برنامه محفل ام‌ابیها(س)؛ مسابقه ریحانه النبی(ع) و... داشتیم، این برنامه‌ها با قرائت قرآن کریم آغاز و سپس به برنامه حفظ و بیان معارف قرآن کریم ناظر به برنامه ترتیل‌خوانی و شرکت در مسابقه ختم می‌شد». 
هر آنچه به قرآن کریم پیوند بخورد بر زیبایی‌اش افزون می‌شود، این را فقط من خبرنگار نمی‌گویم، کافی است به حرف‌های خادمان در رواق گوش بدهیم: «همزمان با انجام برنامه محفل ام‌ابیها(س) و برگزاری مسابقه ریحانه النبی(ع) یکی از استادان خوب خوشنویسی با حضور در این رواق به تقریر آیه مشغول بودند و در نهایت به همراه هدیه مسابقه که قرآن کریم بود این اثر هنری زیبا و آیه خوشنویسی شده به برنده اهدا می‌شد».

مادرانگی به همراه معرفتی ریشه‌دار
بسیاری از ما زنان و مادران در ایران اسلامی با چندین وظیفه روبه‌رو هستیم؛ مادری و نگهداری از کودکان یکی از وظایف شیرین ماست اما کسب علم و معرفت نیز از نیازهای هر فردی در جامعه است، در رواق حضرت زهرا(س) به عنوان مادر همه امت اسلامی هر مادری می‌تواند با شرکت دادن فرزندش در برنامه‌های رواق برای خودش نیز فرصت معرفت‌جویی بدون دغدغه‌ای را مهیا کند. 
برنامه‌های محفل قرآنی برای بسیاری از مادران جذاب است، یکی از خادمان رواق نیز به این نکته اشاره می‌کند که در این رواق مادران تجربه زیارت و انس با قرآن را با فراغت بیشتری دارند و در ادامه می‌گوید: «در شیفت صبح مادران می‌توانند کودکان خود را به کارگاه‌های قرآنی کودک که در رواق برگزار می‌شود، سپرده و به فعالیت‌های دلخواه خود مشغول شوند. این امکانات برای بانوان به همراه فضای راحت و صمیمی رواق فرصت خوبی برای مادران ایجاد کرده است».

رواق حضرت زهرا(س) و دارالقرآن
همراه امروز من در رواق، خانم خاور نجمی از خادمان باحوصله رواق حضرت زهرا(س) است. او در خصوص تفاوت فعالیت‌های دارالقرآن و رواق حضرت زهرا(س) با اشاره به تجمع‌های کوچک زنان و دختران می‌گوید: «همان طور که می‌بینید در رواق حضرت زهرا(س) ما به صورت روزانه برنامه‌هایی مختص بانوان و نوجوانان داریم یعنی این رواق برای هر چه آسان‌تر شدن کسب معرفت‌های قرآنی، چه در زمینه حفظ، تلاوت، ترتیل، روان‌خوانی و چه تدبر و تفسیر در سطوح مختلف برای زنان دایر شده است. در اینجا سعی شده هر آنچه یک زن و مادر علاقه‌مند به قرآن لازم دارد فراهم شود. در دارالقرآن آموزش‌ها عمومی است و همه افراد چه زن و چه مرد می‌توانند از خدمات بهره ببرند».

خبرنگار: آزاده خلیلی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه