ظرفیت مغفول‌ در تجارت با آفریقا

در نشست مشترک کمیسیون‌های مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی مشهد مطرح شد

ظرفیت مغفول‌ در تجارت با آفریقا


رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آفریقا در نشست مشترک کمیسیون‌های «مدیریت واردات و بازرگانی داخلی» و «توسعه صادرات» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی و اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا با بیان اینکه باید با مطلع کردن فعالان اقتصادی کشور از ظرفیت‌های تجاری چشمگیر قاره آفریقا تلاش کنیم حضور خود در این بازار را افزایش داده و سهم بیشتری از آن نصیب کشورمان شود، گفت: بازار آفریقا شامل 55 کشور است. این قاره 30درصد معادن دنیا را در خود جای داده و تولیدکننده مواد اولیه کشاورزی و صنعتی است.
مسعود برهمن ادامه داد: در حال حاضر میزان تجارت ما با کشورهای آفریقایی حدود یک میلیارد و 300 میلیون دلار است که در مقابل حدود هزار و 500 میلیارد دلار گردش مالی این قاره، رقمی ناچیز به شمار می‌رود. دلیل این امر را می‌توان در عدم رویکرد مناسب در قبال تجارت با این کشورها و تحریم‌ها و موانع پیش روی تجارت در کشورمان جست‌وجو کرد.
سعید بامشکی، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ادامه با بیان اینکه آفریقا قاره مهمی برای تجارت جهانی است، گفت: در تجارت با کشورهای آفریقایی با چالش‌هایی از جمله فاصله زیاد و دشواری نقل ‌و انتقال ارز مواجه هستیم اما ظرفیت‌‌های خوبی برای توسعه تجارت با کشورهای این قاره وجود دارد. از آنجا که واردات و صادرات دو بال تجارت خارجی هستند، باید به فکر ایجاد تراز تجاری مناسب در تجارت با کشورهای این قاره باشیم.
علی غفوری ‌مقدم، معاون توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز از اهمیت بازار بکر آفریقا برای ایران که در پی توسعه بازارهای هدف خود است، سخن گفت و بیان کرد: هدف‌گذاری صادراتی استان در سال گذشته یک میلیارد و 600 میلیون دلار با اولویت 15 کشور همسایه بود که بیش از این میزان محقق شد و صادرات استان به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید. هدف‌گذاری صادراتی استان در سال جاری نیز یک میلیارد و 850 میلیون دلار است.
سیدعلی موسوی، مدیر مرکز تجاری ایران در تانزانیا نیز در این جلسه به بیان مزایای تجاری این کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری میان ایران و تانزانیا 70 میلیون دلار است. این امکان برای شرکت‌های ایرانی فراهم شده که در پروژه‌های ملی و بین‌المللی تانزانیا ورود کنند. این پروژه‌ها حوزه‌های مختلفی از جمله کشاورزی، درمانی، گردشگری، صنعت و معدن و خدمات فنی و مهندسی را شامل می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه