سرگذشت یک غریق

بازخوانی چند نکته تاریخی درباره کشتی تایتانیک پس از 112 سال ‌

سرگذشت یک غریق

حوالی امروز

112 سال می‌گذرد، کشتی‌های مجلل‌تر، بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر آمده و رفته‌اند، ده‌ها و بلکه صدها کشتی در حوادث مختلف غرق شده یا صدمه دیده‌اند، اما ماجرای «تایتانیک» انگار قرار نیست هیچ‌وقت فراموش شود. البته تایتانیک و سرگذشتش ممکن است برخی از این جاودانگی و نوستالژیک بودن را مدیون سینما و داستان‌پردازی «جیمز کامرون» باشد. نکات جالب و تازه‌ای درباره این کشتی فراموش نشدنی را در مطلبی به نقل از «یو.اس.تودی» و با ترجمه «امیرمحمد سلطان‌پور» بخوانید.


یک کشتی، یک ماجرا و چند پرسش  
مشهورترین کشتی تاریخ  ساعت ۲:۲۰ بامداد، ۱۵ آوریل ۱۹۱۲ به قعر اقیانوس اطلس شمالی رفت، اما همچنان بسیاری از افراد به بررسی و دیدن نخستین سفر این کشتی، کوه یخی که با آن برخورد کرد، شکل غرق شدن و فروپاشی آن زیر دریا ازعکس‌ها، کتاب‌ها، نمایشگاه‌ها، موزه‌ها، مستندها و فیلم‌ها ادامه می‌دهند. این شیفتگی حتی منجر به تراژدی‌هایی نیز شده است، جایی که یک شناور زیردریایی حامل پنج مسافر و گردشگر برای مشاهده کشتی تایتانیک در ژوئن ۲۰۲۳ در نزدیکی لاشه کشتی منفجر شد و همه سرنشینان آن کشته شدند. در یک سال گذشته هم پیشرفت‌های علمی و فناورانه، اطلاعات جدیدی از این کشتی به مخاطبان داده‌اند. در ماه می‌۲۰۲۳، نوع جدیدی از اسکن دیجیتال با استفاده از تصاویر متعدد، نمای سه‌بعدی‌ای را ارائه داد که انگار کشتی را همین حالا از آب بیرون کشیده‌اند.
«کارن کامودا» رئیس انجمن تاریخی تایتانیک که موزه تایتانیک را در ماساچوست اداره می‌کند، معتقد است برای پاسخ به این پرسش که چرا هنوز مردم به تایتانیک علاقه‌مندند، یک جواب ساده وجود ندارد.
کامودا می‌گوید کسانی که به جامعه طرفداران تایتانیک می‌پیوندند در همه سنین و مشاغل وجود داشته و علاقه‌هایشان چند متغیره است. جدای از شیفتگی آن‌ها به تایتانیک، مسافران و خدمه آن، کنجکاوی آنان ممکن است شامل کشتی‌های خواهر تایتانیک یعنی المپیک و بریتانیک، وایت استار لاین و ابزارآلات متعلق به آن و همین‌طور برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها باشد. کامودا معتقد است فیلم «تایتانیک» که سال ۱۹۹۷ توسط جیمز کامرون ساخته شد، علاقه‌ای کاملاً جدید برای مخاطبان ایجاد کرد. همین‌طور اینترنت به گسترش این داستان در سراسر جهان کمک کرده است.

نکته‌هایی که ممکن است ندانید
تایتانیک در شرکت کشتی‌سازی هارلند و ولف در بلفاست ایرلند شمالی ساخته شد. پس از تجهیز و آزمایش‌‌های دریایی، این کشتی بندر را برای نخستین سفر خود ترک کرد. از بلفاست تا حادثه مرگبار کوه یخ، تایتانیک حدود ۴هزارو۱۱۱کیلومتر دریایی یا ۴هزارو۷۳۱ کیلومتر زمینی را طی کرد.

2 آوریل1912| ساعت 8 بعدازظهر، تایتانیک بلفاست را ترک و به سمت ساوتهمپتون انگلستان حرکت می‌کند.

10 آوریل1912| ظهر، تایتانیک ساوتهمپتون را ترک کرده، به سمت شربورگ فرانسه حرکت می‌کند.

11 آوریل1912| ساعت 8:10 بعدازظهر، تایتانیک از شربورگ خارج می‌شود و به سمت کوئینزتاون (که اکنون به نام کوو شناخته می‌شود) در ایرلند حرکت می‌کند.
11 آوریل1912| ساعت 1:30 بعدازظهر، تایتانیک کوئینزتاون را به مقصد نیویورک ترک می‌کند.

14 آوریل1912| ساعت 11:40 بعدازظهر، تایتانیک به کوه یخ برخورد کرد.

15 آوریل1912| ساعت 2:20 بامداد، تایتانیک در حدود 643 کیلومتری جنوب نیوفاندلند کانادا غرق شد. در حالی که تخمین زده می‌شود ۲هزارو۳۰۰ مسافر سوار کشتی تایتانیک شدند، اما قایق‌های نجات آن تنها می‌توانستند هزارو۱۷۸ نفر را پوشش دهند که در زمان حادثه ظرفیت قایق‌ها تکمیل نشد و درنهایت تنها ۷۰۵ نفر توسط آن‌ها نجات پیدا کردند.

موزه تایتانیک
بزرگ‌ترین قطعه لاشه کشف‌شده از تایتانیک در بالا، بخش ۱۵ تنی بدنه به ابعاد 9/7متر در 6/3متر است. این قطعه در نمایشگاه تایتانیک در هتل «لاکسور» در لاس وگاس به نمایش گذاشته شده است. این قطعه از لاشه تایتانیک، بخشی از سمت راست کشتی، میان دودکش سوم و چهارم بود که سال ۱۹۹۸ از سطح دریا برداشته شد.
موزه‌ها یاد تایتانیک را زنده نگه می‌دارند. تعدادی از موزه‌ها فرصتی به بازدیدکنندگان برای دیدن صدها شئ بازیابی‌شده از محل غرق شده این کشتی را می‌دهند.
جالب است بدانید یک موزه سیار هم برای اشیای بازیابی شده این کشتی وجود دارد که دائم در سرتاسر جهان در حرکت و ۲۰۰ شئ را به نمایش گذاشته است. تا امروز هزاران اثر عتیقه از بقایای این کشتی از اقیانوس بیرون آورده شده است.

مقایسه اندازه
وقتی  از تایتانیک صحبت می‌شود حتی کسانی که اطلاعات کم یا زیاد درباره آن داشته و فیلم تایتانیک را هم دیده‌اند، به‌خصوص با یادآوری صحنه غرق شدن کشتی، ممکن است کماکان تصور کنند این کشتی که در زمان خودش بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین کشتی مسافری بود، هنوز هم توانسته رکوردها را حفظ کند. در حالی که تایتانیک از کشتی‌های کروز امروزی  بسیار کوچک‌تر بوده است. مثلاً بزرگ‌ترین کشتی تفریحی جهان، «نماد دریاها»ی شرکت رویال کارائیب که ۹۶متر بلندتر از تایتانیک است.
نماد دریاها بیشتر از 7هزارو500 سرنشین را در خودش جا می‌دهد، 20 عرشه شامل پارک آبی، گیاهان مختلف، استخر، زمین‌های بازی و ورزش، کلینیک پزشکی، مسجد و کلیسا، سالن تئاتر و 19 رستوران مختلف است. بزرگ‌ترین و مجهزترین کشتی مسافربر جهان چند ماهی بیشتر نیست که به آب انداخته شده و با وجود عظمت و امکاناتی که دارد بی‌شک به اندازه «تایتانیک» شهرت ندارد و دوست داشتنی نیست... مگر اینکه خدای ناکرده کوه یخی خیلی بزرگ‌تر از آنچه به تایتانیک خورد، وسط اقیانوس پیدا بشود و...!

قاتل تایتانیک
این کوه یخ، قاتل تایتانیک است. عکس را  «پرینز آدالبرت»، یک ناظر اقیانوس،  چند ساعت
پس از برخورد تایتانیک با آن گرفته است. البته آقای پرینز فقط از حضور چنین کوه یخی در این نقطه از اقیانوس حیرت کرده و برای همین عکسش را گرفت و روحش خبر نداشت که این کوه چه بلایی سر کشتی تایتانیک آورده است. دقت  او هم قابل توجه است  چون اگر خدمه و ناخدای تایتانیک هم دقت او را داشتند چه بسا هیچوقت چنین حادثه ای اتفاق نمی‌افتاد و شما هم امروز این مطلب را نمی خواندید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه