چرا سریال‌های تلویزیون مثل قبل خیابان خلوت‌کن نیستند؟

در نشست معرفی پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی رمضان و نوروز پاسخ داده شد

چرا سریال‌های تلویزیون مثل قبل خیابان خلوت‌کن نیستند؟

در نشست اعلام آمار پربیننده‌ترین برنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی در رمضان و نوروز ۱۴۰۳، از شبکه‌های3، 1 و 2 به ترتیب به عنوان پربیننده‌ترین‌های تحویل سال نام برده شد.


مخاطب 41/5 درصدی سریال «نون‌خ»
بر اساس اعلام رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، سریال «نون‌خ» با حدود 41/5درصد پرمخاطب‌ترین بوده است. سریال «زیر خاکی» 24/9درصد، سریال «هفت سر اژدها» با 5/22درصد و برنامه «محفل» به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه افطاری با 27/9 درصد و پس از آن «زندگی پس از زندگی» با 27/1 درصد پربیننده‌ترین برنامه‌های رمضانی محسوب می‌شوند.
برنامه‌های سیمای استان‌ها هم با ۱۴ درصد مخاطب و برنامه «ماه خدا» هم با ۹ درصد مخاطب بیشترین مخاطب را داشته‌اند.
سلیم غفوری، قائم ‌مقام معاونت سیما از میان برنامه‌های افطار، از «محفل» و «زندگی پس از زندگی» به عنوان پرمخاطب‌ترین‌ها یاد کرد.
او گفت: در ماه رمضان ۱۰ برنامه ویژه افطار، ۹ برنامه سحر و در مجموع ۵۰ ویژه‌برنامه معارفی روی آنتن رفت که شامل ۵۰ درصد گفت‌وگومحور، ۱۴ درصد مسابقه، ۲۴ درصد نماوا و کلیپ،7 درصد گزارشی و ۳ درصد هم پویانمایی بود.
وی درباره برنامه‌های سرگرمی و مسابقه نیز بیان کرد: ایران دوست داشتنی؛ شصتادیا، معرکه، پانتولیگ‌ و قوی‌ترین مردان، میهمانی، برمودا و بگو بخند در این ایام روی آنتن رفتند که ۳۸ درصد مسابقه، ۷ درصد مستند و 4/5درصد برنامه گفت‌وگومحور را در ایام نوروز داشتیم و در همه برنامه‌ها تلاش شده بود به آداب و رسوم نوروز و رمضان و نگاه جهانی و امتی داشته باشیم و قالب‌ها حتماً تنوع داشته باشند.
احمد خورشیدی، مدیر سایت تلوبیون هم شبکه‌های پربیننده در ساعات تحویل سال را به ترتیب شبکه‌های3، 1 و 2 اعلام کرد.
بر اساس این اعلام، در این میان سریال‌ها، «نون‌خ» در هر قسمت با ۱۵۰ هزار بازدید در پلتفرم صداوسیما مواجه بوده و به لحاظ بیننده در صدر است. پس از این مجموعه، سریال «زیرخاکی» با ۱۴۰هزار بازدید در هر قسمت، «هفت سر اژدها» با ۱۰۷ هزار بازدید، «رستگاری» با ۳۷ هزار بازدید و فصل جدید «جومونگ» حدود ۴۷ هزار بازدید به ازای هر قسمت داشته‌اند.
خورشیدی بیان کرد: برنامه «سال نو» به عنوان ویژه‌برنامه تحویل سال با یک میلیون و 600هزار بازدید در تلوبیون دیده شد. در حوزه سرگرمی برنامه «مهمانی» هم با بیش از ۶۰۰ هزار بازدید، پربازدیدترین برنامه در تلوبیون محسوب می‌شود.
وی تاکید کرد: در میان برنامه‌های سرگرمی، بعد از «مهمانی»، «مردان آهنین»، «شب خوش»، «پاورقی» و «معرکه» به‌ترتیب بیشترین مخاطب را داشتند.
به گفته مدیر تلوبیون آمار مخاطبان سریال‌ها بر اساس میانگین هر قسمت عنوان شده‌اند.

نظرسنجی‌های صداوسیما چطور انجام می‌شود؟
در بخشی از این نشست محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما هم در سخنانی گفت: ما در حال حاضر دو مدل نظرسنجی داریم تلفنی و حضوری (میدانی).
 در نظرسنجی حضوری و میدانی هم به دو سبک به شکل درب منازل و محله‌ای - میدانی کار صورت می‌گیرد که بیشتر در رویدادهای حساس سیاسی از این روش استفاده می‌شود. میزان نظرسنجی‌ها هم از هزار نمونه تلفنی است تا ۴۰ هزار میدانی. در انتخابات مجلس هم عددی که مرکز تحقیقات اعلام کرد
41/7  درصد بود و چند درصد با عدد اصلی اختلاف داشت.
او با اشاره به مشکلات بودجه و زمان یادآور شد: ما هر دو هفته یک بار میزان مخاطبان سریال‌ها را می‌سنجیم. برنامه‌های شاخص هم هر ماه یک بار سنجیده می‌شوند. ضمن اینکه هر فصل هم کلیت مخاطب صداوسیما را از درب منازل می‌سنجیم.
 به گفته وی 5فروردین نخستین گزارش درباره برنامه‌های تلویزیونی اعلام شده که بر این اساس، مخاطب «زندگی پس از زندگی» 17/9 درصد و «محفل» 17/5درصد بوده است. هر چند در ادامه آمار دو برنامه با اختلاف کم تغییر کرد و مخاطب «محفل» 27/9 درصد و «زندگی پس از زندگی» 27/1درصد بوده است.
همچنین سریال «نون‌خ» با 41/5 درصد پربیننده‌ترین سریال نوروز ۱۴۰۳ است که این آمار از فصل قبلی این سریال ۱۰ درصد بالاتر است. آمار مخاطبان سریال «زیرخاکی» با 24/9، «هفت سر اژدها» با 22/5 درصد و «رستگاری» با 15/5درصد همراه بوده است.

ریزش مخاطب برنامه‌های شب قدر
او با یادآوری اظهارات پیمان جبلی درباره افزایش 8درصدی مخاطبان نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد: در همه آیتم‌های رمضان افزایش مخاطب داشته‌اند. البته برای ویژه‌برنامه‌های شب‌های قدر استثنا قائل شد و اذعان کرد میزان بیننده این برنامه‌ها چند درصد ریزش داشته است.
وی افزود: در مورد میزان مخاطبان در آخرین نظرسنجی که داشتیم کلیت میزان مخاطب در تهران و شهرستان‌ها ۶۶ درصد بوده است. با این وجود که میزان مخاطبان در روستاها بیشتر است، این نظرسنجی‌ها بیشتر در تهران و شهرستان‌ها صورت گرفته اما در نظرسنجی جداگانه میزان مخاطب در روستاها حدود ۷۸ درصد بوده است. او تأکید کرد: امروز چالش جدید میان فضای برودبند و برودکست وجود دارد و در چنین فضایی این اعداد در این عصر چیزی شبیه به معجزه است. میزان مخاطبان شبکه‌های تلوزیونی آمریکا مشخص است و به ندرت به 10 درصد می‌رسد.

علت کیفیت پایین فیلم‌نامه‌های رمضانی
در این نشست مدیران حاضر به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفتند. سلیم غفوری در پاسخ به کیفیت پایین فیلم‌نامه‌های رمضانی در مقایسه با دوره‌های قبل عنوان کرد: در حوزه سریال‌ها، «هفت سر اژدها» و «رستگاری» از قبل نگارش شده بودند اما «نون‌خ» و «زیرخاکی» در دوره جدید ساخته شدند. در مورد این سریال‌ها هم اختلاف سلیقه وجود دارد؛ به عنوان مثال از نظر مخاطب «نون‌خ» امسال بهتر و یا بالاتر بوده است اما در نهایت فرایند جدید بر این خواهد بود که از این پس فیلم‌نامه‌ها تکمیل و سپس کار شروع شود.
قائم‌ مقام معاون سیما درباره اینکه چرا سریال‌های تلویزیون مثل قبل خیابان خلوت‌کن نیستند؟ توضیح داد: این اتفاق به فضای کلی مصرف رسانه برمی‌گردد. ۱۵ سال پیش بخش عمده مصرف رسانه‌ای مخاطبان، تلویزیون بود اما حالا سایر بسترها را هم داریم. این الگو فقط در ایران نیست در تمام دنیا این اتفاق افتاده است. تلویزیونی که زمانی ۸۰ درصد مخاطب داشت الان این گونه نیست. شبکه‌ای در دنیا نداریم که ۸۰ یا ۹۰ درصد مخاطب داشته باشد. بنابراین مردم از بسترهای مختلف، مصرف رسانه‌ایشان را تأمین می‌کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه