خدمت معنوی برای افطار رضوی

در ایام‌ ماه مبارک رمضان، روزانه بیش از ۲۰۰ خادمیار زن در مهمانسرای حضرت مشغول خدمت هستند 

خدمت معنوی برای افطار رضوی

اند‌ک اندک جمع خادمیاران می‌رسند، آن‌ها که یک هفته را با دلی در گرو این صحن و سرا سپری کرده‌اند‌. سرشوق از فرصت خدمتی دیگر، لباس سبز را پوشیده‌اند تا به مهمانسرا درآیند و بساط افطار را پا به پای دیگر خدمه مهمانسرا و آشپزخانه آماده کنند. 


در روزهای ماه مبارک، خدمت در این فضای معنوی جاری است و خادمیاران زن سهم پررنگی در پهن شدن سفره افطار در حرم مطهر رضوی دارند، آن‌ها که با قلب‌هایی مملو از عشق و ارادت به حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) قدم در بارگاه منور رضوی می‌گذارند از سیر تا پیاز آماده کردن بسته‌های افطاری رواق حضرت زهرا(س) و افطاری‌های ساده در صفوف نماز به عهده آن‌هاست تا زائران و مجاوران حضرت(ع) با خاطره‌ای خوب این قطعه از بهشت را ترک کنند.

سبقت در خدمت
 صدای قدم‌های خادمیاران در مهمانسرا می‌پیچد، آن‌ها که برای یک شیفت خدمتی دیگر، لباس‌های سبز تمیز خود را پوشیده‌اند، بوی عطر حضور‌شان در فضا حس می‌شود و با دهان روزه، خود را به این مکان مطهر رسانده‌اند.
خانم‌های خادمیار‌ مهمانسرای حضرت یک روز پرکار را پیش‌رو دارند تا در زمان اذان مغرب، سفره‌های منظم و پربرکت افطار در آستان علی بن موسی الرضا(ع) پیش روی زائران روزه‌دار پهن شود.
از همین شروع صبح و با حضور تک‌تک بانوان خادمیار، معنویت در این‌ مکان جاری است، از شعرخوانی در وصف امام رئوفمان تا صلوات خاصه و سلام گروهی به حضرت.
خادمیاران مهمانسرا یاد گرفته‌اند اینجا دو کار همزمان انجام دهند، از ‌سویی کار‌های مربوط به افطار میهمانان این صحن و سرا را پیش ببرند و از طرفی ذکر توسل به حضرت را از یاد نبرند. در شروع کار، صلوات خاصه می‌خوانند و سپس سلامی گروهی به حضرت رضا(ع) می‌دهند. با شروع کار، همه بانوان می‌کوشند امور طبق برنامه پیش رود تا دو ساعت مانده به افطار همه چیز مهیا باشد. چشمنواز است‌‌ وقتی می‌بینیم بانوانی با حدود ۷۰سال سن پا به پای جوان‌ترها کار می‌کنند؛ از سبزی پاک کردن تا بسته‌بندی موادغذایی افطار و این انر‌ژی‌ای است که خادم در این سن به عشق خدمت کسب می‌کند .ما در شیفت خدمتی پنجم مهمانسرا حاضر شده‌ایم، جایی که خادمان در آن برای انجام امور از هم سبقت‌ می‌گیرند.

هوای معنویت و بوی خوش غذا
روی میز‌های استیل کار، کوه‌کوه سبزی جمع شده و بانوان خادمیار دور این میزها مشغول پاک کردن سبزی‌ هستند. همه خادمیاران با لباس سبز تیره و با ذکرهایی زیرلب مشغول خدمت هستند. در فضای خدمتی فرق نمی‌‌کند چه کسی باشید، چقدر ثروت داشته باشید و یا چکاره باشید، اینجا همه یک‌لباس می‌شوند‌ و یک‌دل تا خدمت زائر و مجاور را بجا آورند‌.
۱۲۰بانوی شیفت معین و ۸۰ بانوی کمکی از سایر شیفت‌ها در هر روز ماه مبارک رمضان در مهمانسرا حاضر می‌شوند. در میان ساعات خدمتی این بانوان ذکر «علی یا ضامن آهو، سر و جانم فدای تو» به گوش می‌رسد، ذکری که چند سالی است‌ روزهای چهارشنبه و بانوان شیفت پنجم برای عرض ارادت به محضر حضرت زمزمه می‌کنند.
علاوه بر ذکر و صلوات‌ خاصه، زیارت‌ امین‌الله هم در این فضا قرائت می‌شود تا بوی غذا با هوای معنوی در هم آمیخته شود.

از‌ افطاری سر ‌نماز تا پای سفره
در روزهای ماه مبارک کار زیاد است و به هر گوشه از مهمانسرای غدیر یا حر عاملی نگاهی بیندازیم متوجه سرشلوغی خادمیاران بانو می‌شویم. لابه‌لای بانوان می‌چرخیم، خداقوتی می‌گوییم و به سرکشیک پنجم مهمانسرای غدیر می‌رسیم؛ فاطمه زبردست هشت سال است در مهمانسرای حضرت به عنوان خادم افتخاری مشغول به خدمت بوده و در یک سال و نیم اخیر، سرکشیک پنجم است.
او‌ زندگی‌اش را به دو قسمت پیش و پس از پذیرفته شدن خادمی‌اش در مهمانسرا تقسیم‌ می‌کند و معتقد است از آن لحظه که آدم مورد توجه ویژه حضرت قرار می‌گیرد، برکت همواره در زندگی‌اش جاری است.
زبردست درباره شرایط کاری در روزهای ماه مبارک می‌گوید: در مهمانسرای غدیر روزانه 2هزار بسته افطاری تهیه‌ می‌شود که شامل قند، چای، فنجان، قاشق، چنگال، ظرف سوپ، پنیر، خرما و سبزی است. این بسته‌ها برای افطاری‌های رواق حضرت زهرا(س) منتقل می‌شود.
همراه خانم زبردست، بر سر میزهای کار حاضر می‌شویم. او در این لحظه به همکارانش خبر می‌دهد ۲۰۰کیلو سبزی در راه است و برنامه‌ریزی لازم برای پاک کردن را داشته باشند. بیش از ۶ بانو بر سر هر میز حاضرند و مشغول پاک کردن لوبیا و یا برنج هستند. فاطمه‌‌خانم می‌گوید: در ماه مبارک برخی کارها اضافه می‌شود، مانند پاک کردن بلغور و... برای پخت غذاهای مناسب این ایام که سبب اضافه شدن کارها می‌شود.
او توضیح می‌دهد: در مهمانسرای حرعاملی هم روزانه ۲۵هزار بسته افطاری ساده آماده می‌شود که شامل کیک، شیر و خرماست و در صفوف نماز توزیع می‌شود.‌

خدمت با دهان روزه، لذت دارد
به گوشه‌ای از سالن آماده‌سازی بسته‌‌های افطار می‌رویم، سر صحبت را با خادمیاری باز می‌کنیم که ۱۸سال سابقه خدمت دارد. به قول خودش مهم‌ترین افتخار زندگی‌اش کار در این بساط زیباست‌.‌  وقتی از زهرا دهقان‌زاده درباره فرصت خدمت در حرم مطهر می‌پرسیم، می‌گوید: اگر این لباس به تن ماست، از لطف امام(ع) است.
خودش معتقد است هر اندازه کار در ماه مبارک با دهان روزه سخت باشد، باز هم به عشق امام مهربانی و زائرانش آسان می‌شود‌. 
بسته‌های پنیر و سبزی یک‌نفره برای مراسم افطار‌ حرم مطهر تدارک دیده می‌شود؛ این بسته‌ها را اکرم جنتی و همکارانش تهیه می‌کنند. او که پرکارتر از همیشه مشغول بسته‌بندی سبزی و پنیر است، هفت سال افتخار خدمت در این فضا را دارد‌. اکرم خانم معتقد است امام رضا(ع) به سر او و خادمانش منت نهاده که بتوانند در این فضا خدمت کنند. او می‌گوید: درست است که کار در ماه مبارک رمضان کمی دشوار می‌شود اما لذت خدمت به زائران هم بیشتر می‌شود.

خبرنگار: زهرا زنگنه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه