میراث مقدس 

میراث مقدس 

موزه قرآن آستان قدس رضوی مهم‌ترین گنجینه‌ جهان اسلام


ماه رمضان ماهی است که پیوند عمیقی با قرآن کریم دارد. حالا که ماه بهار قرآن با سال نو همزمان شده فرصت خوبی است تا در این ایام به دیدن موزه قرآن برویم. موزه‌ای که آثار بسیار نفیسی در حوزه کتابت و خوشنویسی قرآن کریم و نسخه‌های خطی در آن وجود دارد و بازدیدکنندگان را مجذوب و متحیر می‌کند.

موزه‌ای نفیس با قرآن‌هایی از صدر اسلام تا قرن چهاردهم
هر چند که همزمان با برپایی نخستین موزه آستان قدس رضوی در سال 1324 کنار مقبره شیخ بهاءالدین محمد تعدادی از قرآن‌های بسیار نفیس گنجینه رضوی به نمایش گذاشته شده بود اما در سال 1364 به فرمایش رهبر معظم انقلاب که آن زمان رئیس‌جمهور بودند، نخستین موزه تخصصی قرآن کریم با گردهمایی قرآن‌های خطی، مجموعه‌ای از مرقعات، نقاشی‌های گل و مرغ و خوشنویسی هنرمندان معاصر در کنار مضجع شریف آقا علی بن موسی الرضا(ع) راه‌اندازی شد. 
موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی، بزرگ‌ترین موزه قرآن جهان اسلام است که 130 قرآن فوق‌العاده نفیس و آثار و جزوه‌های قرآنی آن از میان افزون بر 23 هزار قرآن نفیسی که در کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد به نمایش گذاشته شده است. 
قدیمی‌ترین قرآن وقفی موجود در موزه آستان قدس رضوی، قرآن وقفی ابن‌کثیر است که وزیر سلطان محمود و مسعود غزنوی بود و در سال 393 قمری وقف روضه منوره شده است. قرآن دیگر جزوه‌های سی‌گانه به خط و تذهیب عثمان بن حسین وراق است که 28 نسخه آن در کتابخانه رضوی نگهداری می‌شود و دو نسخه فوق نفیس دیگر آن در سال 464 هجری قمری کتابت و تذهیب شده که در موزه قرآن در معرض نمایش است. 
همچنین نسخه‌ای از نخستین قرآن‌هایی که به فارسی ترجمه شده است نیز در این موزه نگهداری می‌شود. نسخه خطی قرآن منسوب به دستخط «یاقوت مستعصمی» که در قرن هشتم کتابت شده از دیگر نفایس این موزه است. یاقوت از کاتبانی بود که در دوره خود قرآن‌های زیادی را به خط نسخ عربی کتابت کرده و تذهیب فوق‌العاده‌ای دارد. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه