زیارتی همگام با فرشتگان

زیارتی همگام با فرشتگان

‌زیارت و دیدار امام، یکی از لحظات شیرین زندگی هر فرد است. اما لذت زیارت‌ برایمان دو چندان می‌شود وقتی می‌فهمیم لحظاتی که در حرم مطهر مشغول زیارت و عبادت و آمدوشد هستیم، تعداد زیادی از ملکوتیان نیز همراه ما مشغول زیارت هستند. انگار در این نقطه از کره خاکی، آسمانیان و زمینیان به هم پیوند می‌خورند و برای دیدار بهترین‌ها، همگام و همقدم می‌شوند.
حرم امام رئوف نه تنها برای زمینیان بلکه محبوب آسمانیان نیز است؛ تا آنجا که مزار امام، محل زیارت فرشتگان خداوند است. امام رضا(ع) در این مورد فرمود: «در خراسان مزاری ساخته خواهد شد که محل رفت‌وآمد فرشتگان می‌شود و تا زمانی که در صور دمیده شود، فرشتگان همچنان در حال زیارت و رفت و آمد به این مزار خواهند بود». در مورد حرم دیگر امامان نیز این مطلب ذکر شده است. امام صادق(ع) فرمود: «هر روز، ۷۰هزار فرشته به زیارت امام حسین(ع) می‌آیند و به آسمان بازمی‌گردند». همچنین در احادیث آمده تعداد زیادی از فرشتگان در حرم امام مقیم هستند و از آن محافظت می‌کنند. حرمت این فرشتگان تا آنجاست که هنگام ورود به حرم امام، از این فرشتگان ساکن در حرم و نگهبان آن اجازه ورود می‌گیریم و می‌خوانیم: «اادخل یا ایتها الملائکه الموکلین المقیمین فی هذه البقعه المبارکه».

استقبال‌کنندگان نادیدنی
فرشتگان نه تنها به تکریم و احترام امام می‌پردازند، بلکه زیارت‌کنندگان امام را نیز عزیز می‌دارند و اکرام می‌کنند. امام صادق(ع) فرمود: «هیچ زائری به زیارت امام حسین(ع) نمی‌رود مگر اینکه فرشتگان به استقبال او می‌روند و از کربلا بیرون نمی‌رود مگر اینکه او را مشایعت می‌کنند، بیمار نمی‌شود مگر اینکه به عیادت او می‌روند، نمی‌میرد مگر اینکه بر جنازه‌اش نماز می‌گزارند و پس از فوتش برای او استغفار می‌کنند».
از سوی دیگر، ما  در اذن دخول حرم‌های شریف برای وارد شدن از ملائکه طلب یاری می‌کنیم: «فکونوا ملائکة الله أعوانی و کونوا أنصاری حتی أدخل هذه البیت». به مقتضای آیه۱۱ سوره رعد، فرشتگان مراقب انسان بوده و اعمال او را زیر نظر دارند: «برای هر کس پاسبان‌ها از پیش رو و پشت سر برگماشته شده که به امر خدا او را نگهبانی کنند. برای انسان فرشتگانی است که پی در پی، او را به فرمان خدا از پیش‌رو و از پشت سرش پاسداری می‌کنند». مقصود از این ملائکه، تنها فرشتگان زمینی نگهبان انسان نیست، بلکه مقصود می‌تواند فرشتگان آسمانی نیز باشد که هر روز به زیارت حرم امام رضا(ع) و سایر ائمه(ع) آمده و برای زائرانش طلب رحمت می‌کنند. طبیعی است یاری‌جستن از نهاد پاک چنین فرشتگانی در انجام بهتر زیارت، مفید خواهد بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه