مهری به وسعت ایران  

مهری به وسعت ایران  

از عید مبعث 1395 تا کنون، بیش از 1/5 میلیون نفر به همت بنیاد کرامت رضوی، مسافر مشهدالرضا(ع) شده‌اند


 توی حال و هوای شروع سال نو هستیم که این داستان شروع می‌شود و در ایام عید هر روز و هر روز ادامه دارد. هر روز اتوبوسی در مقابل یکی از زائرسراهای رضوی ترمز می‌زند و عده‌ای به شوق زیارت قدم در خاک مشهد‌الرضا(ع) می‌گذارند. مدیر امور زائران بنیاد کرامت رضوی با ما در این گزارش همراه است تا شرایط این سفر معنوی را تشریح کند. محمد معالی توضیح می‌دهد: از سال 1395 و همزمان با عید مبعث حضرت رسول اکرم(ص) طرح «مهر درخشان رضوی» با هدف تسهیل تشرف زائران به حریم باصفای رضوی آغاز شد. این طرح درخصوص زائران مناطق محروم و زیارت اولی آغاز شد تا نتایج ارزشمندی را به همراه داشته است. 
مهر آقای باصفای حریم رضوی در سراسر این میهن اسلامی جاری است و عنوان مهر درخشان رضوی با عنایت به کلام رهبرمعظم انقلاب در ابلاغ حکم تولیت وقت آستان قدس رضوی انتخاب شده است و این عنوان منشأ ارائه خدمات به محرومان شده است. معالی می‌گوید: زائرانی که به واسطه محرومیت و محدودیت مالی توفیق تشرف به حرم مطهر رضوی را نداشته‌اند به عنوان جامعه هدف مهر درخشان رضوی در حوزه زیارت انتخاب شده‌اند. طرح مهر درخشان از مبعث 1395 آغاز شده است و تا پایان بهمن 1402 توفیق میزبانی 5/1 میلیون زائر را در قالب این برنامه معنوی داشته‌ایم.  

آن کس که طلبیده، تأمین می‌کند 
زیارت و رفت و آمد و تغذیه، اینجا خادمان حریم رضوی، فکر همه چیز را کرده‌اند تا زائران حریم رضوی، بر حال و هوای معنوی زیارت خود متمرکز باشند. محمد معالی می‌گوید: ما در طرح مهر درخشان خدماتی تعریف کرده‌ایم و امور را بر پایه سه عنصر محوری سفر در نظر گرفته‌ایم که شامل اسکان، تغذیه و حمل‌ونقل است. 
همه در دایره تنعم حضرت قرار دارند از دورترین نقاط شرق و غرب گرفته تا سواحل شمال و جنوب. این خدمت همه‌جانبه به همت بنیاد کرامت رضوی و فعالیت خادمان این مجموعه در دفاتر استانی رقم می‌خورد. در تمامی استان‌ها دفاتر دبیرخانه کانون خدمت رضوی فعال است و خادمیاران و کسانی که در تمامی شهرها، بخش‌ها، روستاها و نقاط مختلف تحت عنوان نام امام رضا(ع) خدمتی ارائه می‌دهند ذیل این دفاتر تعریف می‌شوند و حوزه زیارت یکی از بخش‌های فعالیت این مجموعه‌هاست.
آن کس که زائران را طلبیده است تأمین بودجه و ضروریات آن را هم مهیا می‌کند. معالی در این راستا توضیح می‌دهد: هر سال و در هر فصل متناسب با بودجه و منابع، سهمیه‌ای برای زیارت تعیین و به استان‌ها ابلاغ می‌کنیم. با توجه به اینکه بودجه آستان قدس رضوی از محل نذورات و موقوفات تأمین می‌شود و این مبالغ باید در بخش خود هزینه شود، افرادی که واجد شرایط باشند از قبل شناسایی و در قالب سهمیه سازمان‌دهی و به سمت مشهد عازم می‎شوند. 
​​​​​​​
همراهی، از خانه تا خود حرم 
علاوه بر منابع نذری و موقوفه‌ای، هزینه‌هایی هم از سوی خیران برای حضور زائران زیارت‌اولی در مشهد پرداخت می‌شود. معالی توضیح می‌دهد: هزینه حمل‌ونقل بین‌شهری در مسیر رفت‌وبرگشت توسط خیران محلی و یا با مشارکت نهادها و ارگان‌های استان‌ها تأمین می‌شود و مابقی خدمات شامل سه شب اقامت در مشهد، 9 وعده غذایی، بهره‌مندی از غذای متبرک حضرتی، بازدید از موزه حرم مطهر، گشت حرم‌شناسی، برنامه‌های فرهنگی و معرفتی در حرم مطهر و تقدیم متبرکات رضوی در پایان سفر است که از سوی بنیاد کرامت رضوی ارائه می‌شود. 
معمولاً هر روز یک تا سه اتوبوس مقابل زائرسراهای آستان قدس رضوی توقف می‌کنند تا مسافران خود را به مقصد برسانند. این را محمد معالی اعلام می‌کند و توضیح می‌دهد: علاوه بر خدمت ثابتی که در این حوزه ارائه می‌شود در مناسبت‌های خاص هم میزبان زائرانی خاص هستیم. به عنوان مثال در دهه کرامت میزبان هزارو500 بیمار صعب‌العلاج هستیم که از سراسر کشور عازم مشهد می‌شوند یا در عید غدیر میزبان سادات احسان‌پذیر هستیم. در روز جهانی معلولان میزبان معلولان هستیم و در ایام ولادت امام علی(ع) ایتام بی‌سرپرست از دارالایتام‌های سراسر کشور را تحت عنوان خانه پدری به مشهد دعوت می‌کنیم. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه