از حرم‌ تا حریم، میهمان حضرت‌    

از حرم‌ تا حریم، میهمان حضرت‌    

در روز‌های ماه مبارک رمضان،‌ بیش از ۴۰۰ خادم افتخاری، حدود ۱۰ هزار‌ افطاری میان میهمانان حضرت توزیع می‌کنند 


​​​​​​​وقتی دم‌دمای غروب خورشید می‌رسد، سفره‌ها پهن شده، بوی غذا در همه‌جا پیچیده و مردم‌ روزه‌دار هم کم‌کم صدای اذان را در گوش خود احساس می‌کنند. در فضای مهمانسرا شوری برپاست. همه خادمان در جنب‌وجوش هستند تا چیزی از افطاری شایسته میهمانان آقاجانمان کم و کسر نباشد. از فلاسک‌های چای تا بسته‌های پنیر و سبزی را روی میز‌ها چیده‌اند تا همه کارها برای افطاری میهمان مهیا باشد. اینجا معنویت به وقت افطار هم جاری است، هم میان خادمان و هم میان زائران.
وقتی که میهمان‌ها رسیدند با سوپ‌و غذای گرم و مخلفات پذیرایی می‌شوند. افراد زیادی در پهن شدن این سفره‌ و برگزاری منظم برنامه نقش‌ دارند که در ادامه به سراغ آن‌ها می‌رویم.
پذیرایی افطاری حضرت(ع) فقط خاص میهمانان‌ مهمانسرا نیست، این را رئیس مهمانسرای غدیر می‌گوید و توضیح‌ می‌دهد: افطاری‌های ماه مبارک در مهمانسرای حضرت، رواق حضرت زهرا(س) و درِ منازل و حاشیه شهر مشهد توزیع می‌شود.
وحید شرفا می‌گوید: در مهمانسرا به صورت کامل، هر روز میزبان ۴هزارو۵۰۰ میهمان هستیم. بخشی دیگر از زائران گرانقدر در رواق حضرت زهرا(س)‌ پذیرایی می‌شوند که غذای آن‌‌ها در مهمانسرا‌‌ به مقدار روزانه ۲هزار نفر تهیه می‌شود ولی پذیرایی در رواق است. علاوه بر این‌ها روزانه 5هزار افطاری در مهمانسرا طبخ و آماده توزیع درِ منازل می‌شود که ۳هزار غذای افطاری برای توزیع به حاشیه شهر برده می‌شود.
او توضیح می‌دهد: پذیرایی افطار از میهمانان حضرت(ع) در حرم مطهر از ۳۰ دقیقه مانده به اذان آغاز می‌شود و تا دو ساعت پس از آن‌ ادامه دارد. برای این‌ امر بیش از ۲۵۰ خادم در مهمانسرا کارها را پیش می‌برند.
آماده‌سازی و بسته‌بندی‌ بخش اعظمی از‌ پذیرایی افطار توسط بانوان کشیک مهمانسرا‌ انجام می‌گیرد. شرفا توضیح می‌دهد: علاوه بر غذای گرم‌ افطار،‌ میهمانان‌ گرامی با پنیر، سبزی، غذا، قند، چای، سوپ،‌ کشمش و گردو پذیرایی می‌شوند.
علاوه بر پذیرایی‌‌کامل افطار، معمولاً هر روز حدود 40 هزار پک افطار‌ی ساده برای نمازگزاران تهیه و توزیع می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه