تحقق 100درصدی بودجه شهرداری مشهد نوید سال خوشی را می‌دهد

معاونت مالی؛ قلب تپنده مدیریت شهری

تحقق 100درصدی بودجه شهرداری مشهد نوید سال خوشی را می‌دهد

معاونت مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه حوزه مالی، قلب تپنده مدیریت شهری است، گفت: تحقق 100درصدی بودجه شهرداری مشهد، نوید سال خوشی را می‌دهد.


قاسم زوکی‌نژاد در تشریح اقدام‌های حوزه مالی و پشتیبانی شهرداری اظهار کرد: معاونت مالی و پشتیبانی در واقع رسالت اصلی تأمین مالی و پشتیبانی از فعالیت‌های ابرسازمان شهرداری مشهد را بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه سال1402 سال سختی برای معاونت مالی و پشتیبانی بود، ادامه داد: از یک سو ابلاغ طرح‌های تفصیلی و از سوی دیگر ابلاغ قانون درآمدهای پایدار، عملاً دست شهرداری را در بسیاری از حوزه‌های درآمدی مرسوم بست و جایگزین متناسبی نیز برای آن تعریف نکرد.
معاونت مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد اضافه کرد: همچنین رکود حاکم بر اقتصاد ایران و به‌‌ویژه حوزه ساخت‌وساز نیز فشار مضاعفی بر حوزه درآمدی شهرداری و معاونت تخصصی آن وارد کرد. 
زوکی‌نژاد با بیان اینکه معوقات باقی‌مانده بر دوش شهرداری و نقدینگی پایین نیز قدرت مانور مدیریت شهری در تعریف پروژه‌های بزرگ‌‌مقیاس را کاهش داده بود، تصریح کرد: اما با تمام این شرایط و با تمهیدات و برنامه‌ریزی مدونی که شکل گرفت، معاونت مالی و پشتیبانی به خوبی از این پیچ تاریخی گذر کرد و با تحقق 100درصدی بودجه تکلیفی شورای اسلامی شهر، سال درخشانی را در تاریخ مالی شهرداری مشهد رقم زد.
وی با اشاره به فعالیت‌های اداره کل درآمدهای عمومی خاطرنشان کرد: این اداره کل با تعریف طرح‌های «تخفیف نقدی 25درصدی»، «بسته تشویقی تجاری دائم»، «تخفیف نقدی 18درصدی»، «امکان تمدید پروانه فعالیت واحدهای تجاری موقت»، «طرح تقسیط بدهی‌های ساختمانی» و... شرایط مطلوبی را پیش روی فعالان حوزه ساخت‌وساز و دریافت‌کنندگان مجوزهای تجاری گشود و باوجود رکود حاکم در این بازار، عملاً نه‌تنها سهم تعریف‌ شده شهرداری را تأمین کرد، بلکه زمینه تأمین درآمد پایدار در دو سال پیش رو را مهیا کرد.  
معاونت مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین پیگیری مطالبات بیش از 2هزارو900 میلیارد تومانی شهرداری از محل عوارض متمرکز، پیگیری عدم پرداخت حقوقات شهرداری از محل جرایم رانندگی که تاکنون پس از چندین سال منجر به جذب 39میلیارد تومان از این محل شده است، پذیرش سامانه عوارض خودرو سمیع به عنوان سامانه ملاک عمل وصول عوارض خودرو و کسب رتبه نخست تراکنش‌های بانکی در این سامانه بخش دیگری از اقدام‌های انجام شده بود.
زوکی‌نژاد افزود: راه‌اندازی دستگاه‌های پوز بانکی برای تسهیل در وصول عوارض خودرو از طریق سامانه سمیع، مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی و وصول بیش از 65 میلیارد تومان از ابتدای سال 1402 (بیش از 6 برابر بودجه مصوب)، تهیه بسته‌های تشویقی تسهیل‌گری و ارائه پیشنهادها در حوزه  احیا و مرمت آثار تاریخی و بناهای واجد ارزش در بافت تاریخی، فراهم‌سازی 43مورد تهاتر املاک و مجوز ساختمانی با بدهی پیمانکاران و... از دیگر اقدام‌های شاخص این اداره کل بوده است. 
وی در ادامه به اقدام‌های اداره کل امور مالی اشاره کرد و گفت: این اداره راهبردی با کسب تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران در سال1402 نشان داد در شیوه کاری و تخصصی خود کاملاً درست حرکت کرده و سرآمد کشور است؛ اما در این حال حجم زیاد مطالبات مالی از سوی پیمانکاران مختلف شهرداری، عملکرد این اداره را دچار خدشه می‌کرد. 
معاونت مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد اضافه کرد: با این حال با اجرای طرح‌های تخفیفی و تشویقی که منجر به درآمد مطلوب‌‌تر شهرداری شد، همکاران اداره کل امور مالی و پشتیبانی با پرداخت متوسط 55درصد از طلب نقدی پیمانکاران، عملاً التهاب پیش آمده را مدیریت کردند.
 زوکی‌نژاد تصریح کرد: در مجموع اجرای تمهیداتی همچون برقراری امکان تهاتر بدهی با املاک و مجوزهای ساختمانی، پرداخت تسهیلات بانکی به پیمانکاران، طرح برات‌ کارت بانک شهر، برقراری سامانه رفاهی کرامت برای پرسنل پیمانکاران و... پایان سال آرامی را رقم زد. 
وی با اشاره به اقدام‌های اداره کل پشتیبانی افزود: این اداره کل با وظیفه اصلی پشتیبانی از حوزه‌های مختلف فعال در بدنه مدیریت شهری، نقشی اساسی و محوری در به سرانجام رسیدن پرو‌ژه‌ها و آماده‌سازی بستر فعالیت‌های شهری دارد.
معاونت مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد اضافه کرد: اداره کل پشتیبانی در سال1402 علاوه بر پشتیبانی از اجرای برنامه‌های متنوع شهرداری و کارکنان خدوم آن، توانست برای چندمین سال پیاپی عنوان نخست پیک‌‌‌سایی برق تابستان در میان ادارات شهرستان مشهد را کسب کند. 
زوکی‌نژاد افزود: شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اداره کل املاک و خزانه‌دار، سازمان زمین و مسکن و مدیریت مراکز پزشکی نیز سال پرباری را تجربه کردند که در نوبت دیگر این گزارش ارائه خواهد شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه