گوشه و کنار جهان

گوشه و کنار جهان


سوراخ 10 کیلومتری 

دانشمندان چینی شروع به حفر حفره‌ای به طول ۱۰هزار متر در زمین کرده‌اند. آن‌ها امیدوارند با حفاری از ۱۰ لایه سنگ، به صخره‌هایی از دوره کرتاسه که قدمت آن ۱۴۵ میلیون سال است برسند. این پروژه می‌تواند به شناسایی منابع معدنی و همچنین به ارزیابی خطرات زلزله کمک کند. مسئول این پروژه می‌گوید: این نوع حفاری بسیار دشوار است و مثل این می‌ماند که بخواهید با یک کامیون بزرگ روی دو کابل فولادی نازک رانندگی کنید. 

زنبور روباتیک
محققان در دانشکده مهندسی مکانیک و مواد دانشگاه واشنگتن یک زنبور روباتیک ساخته‌اند که می‌تواند به طور کامل در همه جهات پرواز کند. چهار بال این زنبور از الیاف کربن و نوعی پلی‌استر ساخته شده و دارای چهار عملگر سبک وزن برای کنترل هر بال است. حشرات مصنوعی قرار است در کارهایی چون گرده‌افشانی مصنوعی، عملیات نجات و امداد در محیط‌های کوچک، تحقیقات زیست محیطی و... به کار گرفته شوند.

حیوانی بزرگ‌تر از آمریکا
کوسه گرینلند طولانی‌ترین عمر بین مهره‌داران جهان را به خود اختصاص داده است. این حیوان می‌تواند تا 400سال عمر کند!زیست‌شناسان می‌گویند در حال حاضر کوسه‌هایی در اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند که سنشان از سن کشوری مثل آمریکا بیشتر است چون در طاعون بزرگ لندن سال 1665 و مراسم تحلیف ریاست جمهوری جورج واشنگتن در سال1789 زنده بوده‌اند. این حیوان به نام کوسه خاکستری، کوسه گاری و یا کوسه اسلیپر (خوابیده) نیز شناخته می‌شود.

استرس و ام اس 
ام اس یک بیماری مزمن و غیرقابل درمان است که به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند. محققان معتقدند استرس، اگر در انسان تدوام داشته باشد مشکلات بیماری ام‌اس را بیشتر خواهد کرد. به تازگی محققان دریافته‌اند مسائلی چون فقر و طلاق به خاطر اینکه ایجاد استرس بیشتری می‌کنند یا موجب تداوم استرس می‌شوند به طور قابل توجهی بر سطح ناتوانی افراد مبتلا به ام اس تأثیر می‌گذارند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه