دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند

رقابت داغ ترامپ و دسانتیس در اردوگاه جمهوری‌خواهان بر سر انتخابات ریاست جمهوری

دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند

بیش از یک سال مانده به انتخابات ۵ نوامبر سال ۲۰۲4 ریاست‌جمهوری آمریکا، رقابت سختی میان طیف جمهوری‌خواه برای انتخاب گزینه نهایی حزب درگرفته است.


تا امروز «دونالد ترامپ»، «نیکی هیلی»، «ران دسانتیس»، «ویوک راماس ویمی» و «آسا هوتچینسون» رسماً اعلام کرده‌اند در انتخابات ریاست جمهوری از طرف حزب جمهوری‌خواه حضور خواهند داشت. «مایک پنس»، «مایک پمپئو»، «کریس سانونو»، «تیم اسکات»، «جان بولتون»، «لیز چنی»، «کریستی نوئم» و «گین یونگکین» هم در حال ارزیابی وضعیت برای حضور داشتن یا نداشتن در انتخابات هستند. ترامپ اصلی‌ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری در طیف جمهوری‌خواه، ۲۴ آبان سال گذشته آمادگی خود را برای ورود به این کارزار اعلام کرد. او در جمع حامیانش در ویلای شخصی خود در مارالاگو فلوریدا، از سیاست‌های دولت جو بایدن به‌شدت انتقاد کرد و گفت: «برای بازگرداندن عظمت و شکوه آمریکا امشب نامزدی خود را برای ریاست جمهوری ایالات متحده اعلام می‌کنم».  

بسیاری معتقدند او همچنان انتخاب نخست جمهوری‌خواهان برای رقابت با دموکرات‌هاست. دونالد در نظرسنجی‌ها هم رأی بالایی داشته و پیشتاز است. اما ورود «ران دسانتیس» به عرصه رقابت با ترامپ می‌تواند این مسئله را با چالش روبه‌رو کند. از دسانتیس به عنوان مهم‌ترین رقیب بالقوه ترامپ برای نمایندگی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال آینده ایالات متحده آمریکا نام برده می‌شود. او پنجشنبه هفته گذشته به‌طور رسمی وارد گود رقابت‌های انتخاباتی شد. فرماندار فلوریدا وکیل تحصیلکرده دانشگاه هاروارد و ییل است که در نیروی دریایی خدمت کرده و در مأموریتی در عراق حضور داشته است. بر اساس نتایج یک نظرسنجی که به‌تازگی منتشر شد، 56.3درصد جمهوری‌خواهان از ترامپ حمایت می‌کنند و دسانتیس حمایت 19.4درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی را بدست آورده است. به نظر می‌رسد ترامپ او را به دقت زیر نظر دارد و به‌تازگی لقب «ران دی‌سنکتیمونیوس» (نامقدس) را به وی داده است. رویترز و ایپسوس اعلام کردند ترامپ در هفته‌های اخیر حملات سیاسی خود را به فرماندار فلوریدا افزایش داده است. دسانتیس ۴۴ ساله، سال گذشته دوباره به عنوان فرماندار انتخاب شد و رقیب دموکرات خود را با اختلاف نزدیک به ۲۰درصد شکست داد.

فرصت‌های دسانتیس در رقابت با دونالد
واقعیت آن است دسانتیس در نظرسنجی‌های دو ماه اخیر، وضعیت خوبی نسبت به ترامپ ندارد و احتمال شکست وی در رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان (دست‌کم تاکنون) بالاست. اما او امیدوار است در رقابت‌های درون‌حزبی بتواند بر ترامپ پیروز شود، مشابه اتفاقی که سال 2008 برای رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک افتاد که با اینکه رأی بالاتری نسبت به مک کین داشت اما کین در انتخابات درون‌حزبی بر او پیروز شد، هر چند در رقابت با اوباما در نهایت عرصه را به وی واگذار کرد. دسانتیس یک فرصت دیگر هم دارد و آن، احتمال ممانعت دیوان عالی آمریکا از نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری است. هرچند این تنها یک احتمال است و ممکن است اصلاً اتفاق نیفتد اما می‌تواند اهرم فشار خوبی برای کاهش آرای رئیس‌جمهور پیشین باشد. از سوی دیگر، همسر ران، کیسی دسانتیس از نظر برخی هواداران به اندازه همسرش محبوب است و حتی او را برای نامزدی ریاست جمهوری مناسب می‌دانند. کیسی در مقام بانوی اول فلوریدا سال‌ها در عرصه اجرا در تلویزیون حضور داشته است. او این سال‌ها بیشتر روی پژوهش سرطان، سلامت روان و آموزش تمرکز کرده است. حامیان این فرماندار، همسرش را «دارایی بزرگ» توصیف می‌کنند و قصد دارند در طول مبارزه انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ از او استفاده کنند. 
دسانتیس در حوزه سیاست خارجی نگاه بسیار نزدیکی به ترامپ دارد. فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا معتقد است: «ما در ایالات متحده و اسرائیل، منافع مشترک بسیاری داریم و البته دشمنان مشترکی هم داریم. شاید برای ایالات متحده و اسرائیل هیچ دشمنی خصمانه‌تر از رژیم اسلام‌گرا در ایران وجود ندارد». وی به تکرار طوطی‌وار اتهام‌زنی علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران پرداخته است.  وی خواستار حمایت بیشتر آمریکا از توافقات سازش کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی شده و تصریح کرده: «ایالات متحده باید دوباره تعهد خود را به ساختار توافقات آبراهام نشان دهد».

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه